Různá vína, ale podobné zkušenosti. Ty spojují většinu vinařů na letošním veletrhu. Shodují se, že kvůli krizi výrobu sice omezovat nemuseli, zájem kupujících se ale přesunul k levnějším vínům. Navíc si ho dopřávají spíše doma, což potvrdil v České televizi ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.
Pavel Vajčner, ředitel Znovínu Znojmo:
„My dodáváme asi třetinu do supermarketů, třetinu fyzickým osobám a třetinu restauracím. V těch restauracích je to cítit, že se tolik nechodí, ale o to se víc kupuje v těch supermarketech.“
Celkově u nás produkce vína vzrůstá, jen loni se v meziročním srovnání zdvojnásobila na 820 tisíc hektolitrů. Machovec to vysvětluje sklizní výsadby zasazené ještě před vstupem do Evropské unie, která již splňovala patřičné parametry. Dvojnásobně narostlo i množství vína na vývoz. Jenže podle odborníků je to stále málo. Zvyšuje se totiž i dovoz.
Nad tím si pro ČT posteskl také viceprezident asociace sommeliérů ČR Ivo Dvořák: „Vývoz vína z ČR je dlouhodobě poměrně nízký, a to zejména proto, že u nás se vyprodukuje pouze zhruba 40% tuzemské spotřeby. To znamená, že sami máme vína málo.“ Podle Pavla Bindera, majitele vinařství z Rakvic, pak také dochází k rozptylování vědomí o dovážených produktech.
Podle Jaroslava Machovce česká vína nepozbývají ve srovnání se zahraničními soupeři kvality. Je však nutná pečlivá propagace ať už ve formě vinařských stezek, které jsou k vidění na jižní Moravě, či rozšiřování znalostí o víně. Samotný Vinařský fond rozjel propagační web růžového vína http://www.ruzove.cz/.
Slova vinařů o rostoucí převaze zahraničních vín potvrzuje i výsledek soutěže veletrhu o nejlepší víno - vítězem se totiž stal chilský Marques Merlot ročník 2006. Žebříček dovážených vín vede Rakousko, Itálie, stále víc se prosazují jihoamerická vína.