Podle analytika společnost Colosseum Petra Čermáka lze nárůst cen pohonných hmot v Česku vysvětlit reakcí na prudký růst cen ropy na světových trzích. Ve středu tohoto týdne se dokonce ropa dostala na nové půlroční maximum, kdy se barel referenčního kontraktu na americkou lehkou ropu West Texas Intermediate (WTI) vyšplhal vysoko nad 61 dolarů. Cena reagovala hlavně na úbytek zásob ropy a benzinu v USA. K růstu ale částečně přispívají i známky stabilizace ekonomiky.
V amerických rafinériích hořelo

Rozhovor s Petrem Čermákem
Růstu cen částečně nahrává i to, že některé rafinerie v USA se potýkají s problémy. Ve dvou z nich nastal požár, což vedlo k růstu cen termínových kontraktů na benzin zhruba o osm procent. Skokový růst se zřejmě projeví i u čerpacích stanic, a to v době, kdy začíná motoristická sezona a poptávka po benzinu a dalších pohonných hmotách je nejvyšší.
„Samozřejmě, že je tradičně v Česku s příchodem motoristické sezony, která mimochodem v USA začíná ke konci května a končí v září, tlak na růst cen, obzvláště benzinu, protože je po něm největší poptávka, čerpací stanice si zvyšují marže,“ vysvětluje Čermák.
Petr Čermák v České televizi:
„Můžeme se dočkat zdražení, ale v průběhu celého letního období by ceny nafty a benzinu neměly překročit třicetikorunovou hranici.“
Kromě vytvoření pomyslné hranice 30 korun však je velice obtížné predikovat budoucí vývoj. Plusem České republiky určitě může být, že zde v oblasti prodeje pohonných hmot existuje silné konkurenční prostředí, které do jisté míry stlačuje ceny dolů. Další výhodou je také posilující česká koruna. Otazník však visí nad vývojem celosvětové ceny ropy poté, co byla překonána psychologická bariéra 60 dolarů. Nestabilizujícím prvkem budoucího vývoje může být také hurikánová sezona, se kterou je letní období v USA tradičně spojeno.
Ceny nafty se dlouhá léta pohybují pod úrovní cen benzinu Natural přesto, že určitý čas byly na vyšší úrovni. Podle analytika Čermáka se přitom postavení změní ve chvíli, kdy skončí celosvětově probíhající krize. „Poptávka po naftě do krize dramaticky rostla, kdežto poptávka po benzinu zůstávala vcelku konstantní, takže i proto byla nafta dražší než benzin,“ uzavřel téma Čermák. Zpráva o ekonomickém oživení tak vlastně bude špatnou zprávou pro držitele vozů na dieselový pohon.