„Bílé šrotovné“ končí, ČEZ už ho vyplácí jen přes Datart

Praha - Takzvané bílé šrotovné nabízené společností ČEZ ve spolupráci s prodejnami Euronics a Datart končí. Euronics už od minulého pondělka tisícikorunové příspěvky na nákup energeticky úsporných spotřebičů nevyplácí. Nákupy v prodejnách Datart jsou stále dotované, ale podle všeho už zákazníci vyčerpali velkou část vyhrazených příspěvků i tam. Tisícikorunový příspěvek mohou zákazníci společnosti ČEZ od 15. dubna čerpat na nákup energeticky úsporné chladničky, mrazáku, jejich kombinace nebo pračky.

ČEZ plánoval vydat zhruba 12 tisíc poukázek, přičemž od 15. dubna do konce května bylo jeho tisícikorunové šrotovné použito na nákup zhruba 9 tisíc kusů bílé techniky. Než Euronics vyplácení příspěvků ukončil, prodal více než 6 tisíc dotovaných spotřebičů. Denně se s využitím šrotovného v 29 obchodech Datart a 190 prodejnách Euronics prodalo v průměru zhruba 200 spotřebičů.

O šrotovací příspěvek ČEZ se mezitím začal zajímat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Zahájil šetření, zda ČEZ tímto opatřením nezneužívá své dominantní postavení na trhu. Rozhodnutí ČEZ spolupracovat pouze s prodejnami Datart a Euronics se nezamlouvá například obchodnímu řetězci Electro World. ČEZ výběr společností Datart a Euronics zdůvodnil tím, že mají hustou síť prodejen jak ve velkých městech, tak i v menších obcích.

Na internetu lze stejné výrobky koupit mnohdy levněji než v kamenných prodejnách Datart a Euronics, a to i po odečtení tisícikorunové dotace. Cenový rozdíl mezi kamennými prodejnami a internetovými obchody podle mluvčího skupiny ČEZ Martina Pavlíčka odpovídá vývoji na tuzemském trhu. Podotkl ovšem, že řada lidí stále nemá zkušenost s nákupem na internetu, ke kterému zejména starší obyvatelé mnohdy nemají ani přístup.

Šrotovné se v Česku letos na jaře stalo velmi populárním slovem. Vedle svého původního významu z automobilového průmyslu je šrotovné využíváno také k propagaci nejrůznějších služeb a výrobků. Odborníci to ale vesměs považují za krátkodobý jev.