Legendární automobilka Bugatti oslavila stovku

Paříž – Značka Bugatti oslavila sté narozeniny. Legendární automobilka, která se stala symbolem luxusu a sportovního ducha, zažívala svůj zlatý věk ve 20. a 30. letech, kdy její auta vyhrávala doslova jeden závod za druhým. Firmu založil Ital Ettore Bugatti ve francouzském Molsheimu. Druhá světová válka ale znamenala postupný konec společnosti, obnovit se jí podařilo až v novém tisíciletí koncernu Volkswagen.

Zakladatel značky, Ettore Bugatti stavěl auta ještě před tím, než si založil vlastní firmu. S jedním takovým vyhrál ve svých osmnácti letech Velkou cenu Milána, psal se rok 1901. O osm let později už vozy nesly i jeho jméno. Typ 35 je dodnes vůbec nejúspěšnějším závodním autem všech dob. Na kontě má přes dva tisíce vítězství.

Už v době svého vzniku nebyly bugatky levnou záležitostí, dnes se cena každého zachovalého kousku pohybuje v milionech, často i eur. Třeba typ Royale, kterých se do dneška zachovalo jen šest, stojí odhadem 15 milionů eur. Bohatí sběratelé ale přesto často neváhají vyrazit se svými vozy na běžné silnice.

Sto let Bugatti (zdroj: ČT24)

Guy Caquelain, obchodní ředitel Bugatti:

„Díky skvělým autům, ale i díky těm, kteří je udržovali, žila značka tak dlouho.“

Po druhé světové válce firma postupně zanikla a pokusy o její oživení ztroskotaly. Podařilo se to až Volkswagenu. V roce 2005 pak vyjíždí Bugatti Veyron s tisícikoňovým motorem a cenou v přepočtu 35 milionů korun.

Novinka jako první silniční auto v historii překonala rychlost 400 kilometrů v hodině. To nedalo řadě lidí spát a začal hon na Veyron. Americký SSC Aero měl dosáhnout rychlosti 411 kilometrů za hodinu, o čtyři kilometry víc než Bugatti. Konstruktéry Bugatti to ale nechává v klidu. „Jsou to firmy, co postaví někde auto a jedou, Veyron je sériový vůz, to pro nás nejsou konkurenti, nebereme je vážně,“ tvrdí sebevědomě ředitel komunikace automobilky Georges Keller.

U Veyronu Bugatti zřejmě nekončí. Firma na vlastní narozeninové party ukázala studii superluxusní limuzíny Bugatti Galibier. Má stejný motor jako Veron. Zda se dostane do výroby, rozhodnou sami zákazníci.