Automobilový průmysl ještě čeká dlouhá cesta k růstu

Praha – Český automobilový trh nyní profituje ze šrotovného v Německu. To ale nebude trvat věčně. Podle Martina Jahna, předsedy Svazu průmyslu a dopravy, se ve druhém a třetím čtvrtletí příštího roku dá očekávat pokles a velké oživení může přijít až za 3 až 5 let. Pomocnou ruku tak automobilkám podá prostřednictvím šrotovného stát. Příspěvek v celkové výši 2,5 miliardy korun začne rozdávat nejspíše na začátku roku 2010.

„Byla by škoda nezavést šrotovné, bude to signál Evropě, že jsme ochotni přispět svou troškou do mlýna,“ řekl v pořadu Interview ČT24 Martin Jahn. Šrotovné prý omezí nákup ojetých automobilů. „Lidé si dříve kupovali ojetá auta, stará třeba 5 let, teď by si mohli koupit nové, což do státní kasy přinese i daň z přidané hodnoty. Za jeden automobil by to mohlo být tak 50 tisíc korun,“ zmínil Jahn s tím, že za nákup ojetiny stát nic nezíská. Česká republika je podle něj vrakoviště Evropy a šrotovné také může dopomoci k obnově vozového parku.

Preference zájemců o nové automobily se kvůli krizi změnily. Lidé nakupují auta, která jsou menší a také levnější. Výrobci takových automobilů se s krizí potýkají lépe než firmy s luxusními vozidly. „Ale i luxusní vozy budou stále existovat, budou muset dávat větší důraz na efektivitu provozu,“ podotkl Jahn.

Interview ČT24

Země, které zavedly šrotovné:

Slovensko, Rakousko, Německo, USA, Velká Británie, Egypt, Francie, Kypr, Itálie, Japonsko, Kanada, Lucembursko, Nizozemí, Portugalsko, Rumunsko, Srbsko, Španělsko

Automobilový průmysl v Česku na tom není zdaleka tak špatně jako v jiných zemích. Jeho pokles byl za první pololetí jen 9procentní, světový pak až 20procentní. Ale ani automobilky sražené krizí na kolena z trhu nejspíš nezmizí. „Národní vlády nemají zájem, aby jejich značky padly, proto je podporují,“ vysvětlil šéf svazu.

Budoucnost automobilů je v elektřině

Automobilky i přes krizi hledí do budoucna optimisticky. Téměř všechny firmy na frankfurtském veletrhu v září předvedly nové typy vozidel – elektromobily. Sériově by se měly začít vyrábět asi v roce 2012. Nejsmělejší plány má přitom Francie a Německo. Zemí galského kohouta by za 11 let měly projíždět až 2 miliony elektromobilů, u našich západních sousedů pak 1 milion.

Proti elektromobilům hraje spousta faktorů – například vysoké ceny nebo nízké životnosti baterií. „Když vlády elektrický pohon odsouhlasily, měly by také finančně podporovat jejich vývoj,“ řekl Jahn. Elektrické automobily jsou však po neúspěšných pokusech se zemním plynem či biopalivy nejlepším řešením.

Elektromobil Dodge na ženevském autosalónu
Zdroj: ČT24