Šrotovné v USA: Ničeho nedosáhlo, ekonomice uškodilo

New York – Americký program šrotovného za tři miliardy dolarů žádných vytčených cílů nedosáhl a ekonomiku Spojených států naopak ochudil zhruba o polovinu vynaložené sumy. V dnešním komentáři zářijových výsledků prodeje automobilů v USA to uvedl list The Wall Street Journal Europe. Podle něj se ukázalo, že nemůže fungovat program založený na klamu, že bohatství lze vytvářet „ničením produktivního majetku“. V kategorii nejpitomějších myšlenek všech dob figuruje šrotovné podle listu hned vedle pominutí smyslů z období Nového údělu, kdy se vybíjela prasata, aby se zvedly jejich ceny.

Podle zpráv automobilek z minulého týdne se prodej nových automobilů na americkém trhu v září, prvním měsíci po šrotovném, propadl meziročně o plných 25 procent a zestátněným výrobcům GM a Chrysler dokonce o více než 40 procent. „Šrotovné tak zřejmě nedokázalo nic jiného, než ukrást prodeje z budoucnosti, přesně jak kritici předpovídali,“ konstatuje list.

The Wall Street Journal:

„Ti, kdo opravdu patří na šrotiště, to jsou šamani z Washingtonu, kteří takový ekonomický nesmysl pokoutně prodávají.“


Šrotovné mělo dva cíle – pomoci životnímu prostředí zvýšením podílu úspornějších vozů a podpořit prodej aut s úmyslem pomoci Detroitu a celé americké ekonomice. Podle listu „nedosáhlo ani jednoho“. Ekonomové Burton Abrams a George Parsons z Delawarské univerzity sečetli celkové přínosy ze snížení spotřeby, zlepšení životního prostředí a výnosy pro firmy a zákazníky a od toho odečetli celkové náklady. Zjistili, že výsledkem je čistý náklad zhruba 2 000 dolarů na jeden vůz. „Namísto stimulace americké ekonomiky ochudil program zemi o 1,4 miliardy dolarů,“ shrnul list.

„Není možné zvyšovat životní úroveň rozbíjením oken, aby někteří lidé dostali práci na jejich opravě.“

Henry Hazzlit: Ekonomie v jedné lekci


Základním klamem šrotovného je podle listu představa, že lze jakýmsi způsobem tvořit bohatství likvidací ještě produktivního majetku, v tomto případě automobilů, které musely být zlikvidovány. Americká vláda v čele s prezidentem Barackem Obamou v létě vydávala měsíční program příspěvku na koupi nového auta výměnou za likvidaci starého za velký úspěch. Ministr dopravy Ray LaHood v srpnu prohlásil, že „toto je stimulační program, který zřejmě funguje lépe než téměř jakýkoli jiný program“. Pokud to je pravda, pak ať jsou podle listu ostatním programům nebesa milostiva.