Výstavba, provoz a údržba několika úseků dálnice D1 má podle posledních propočtů ministerstva dopravy přijít na 9,13 miliardy eur a Slovensko bude tuto částku splácet třicet let. Kromě EBRD a EIB finance poskytnou i komerční banky. Silnici v délce 75 kilometrů, částečně ve složitém terénu, má postavit konsorcium pod vedením francouzské skupiny Bouygues.
Finanční krytí projektu se už několikrát odložilo, důvodem byl nedostatek volných zdrojů v bankách nebo chybějící souhlas Bruselu s půjčkou EIB. Evropská komise si ještě vyžádala další zmírňující opatření stavby na přírodu. Ochranáři totiž kritizovali, že projekt zasahuje do přírodních rezervací.
„Evropská komise si nechala vypracovat nezávislý enviro-audit, který je nutný pro definitivní vyjádření EIB ke spolufinancování tohoto projektu. EIB v případě úspěšného završení projektu přispěje částkou jedné miliardy eur,“ uvedl ministr dopravy Lubomír Vážny. Ministerstvo dnes zopakovalo, že otázka financování by se měla uzavřít do konce tohoto týdne.
Podle některých je výstavba předražená
PPP projekty na Slovensku v posledních dnech kritizovali ekonomičtí analytici, opozice i média. Výstavba silnic tímto způsobem je podle nich předražená a stát by výstavbu údajně dokázal financovat za výhodnějších podmínek. Výhrady se vystupňovaly po tom, co slovenský týdeník Trend nedávno napsal, že podle prvních odhadů měl stát za úseky dálnice D1 zaplatit 7,8 miliardy eur, postupně se ale cena zvýšila o více než miliardu eur.
