Pokud se nápad na odprodej odpočívadel přenese z papíru do reality, přiteče do státní kasy několik set milionů korun. Zároveň se bude po českých dálnicích cestovat komfortněji. Soukromníci se sice musejí už nyní o pronajaté plochy starat, ale výrazně do nich neinvestují, protože jim nepatří. „Celý ten krok je motivován i tím, aby se zvýšil komfort pro řidiče na odpočívadlech, která v mnoha případech v tuto chvíli už nesplňují standardy, které jsou v Evropě běžné,“ podotkl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.
Odpočívadel je po celé republice 45. Na mnohé z nich ale teď řidiči najdou místo občerstvení jen závoru, která zabraňuje vjezdu. Po prodeji by je ale mohly i tady vítat restaurace a motoresty. Postavit by je mohlo hned několik zájemců. Spekuluje se například o italské společnosti Autogrill, která v Evropě provozuje téměř pět tisíc dálničních restaurací. V Česku třeba rychlé občerstvení na čerpacích stanicích Benzina Plus. „My máme zastoupení ve 39 zemích světa, nicméně naše další plány v České republice nebudeme komentovat,“ řekl k tomu ředitel Autogrill Czech Tomáš Svatoš.

Reportáž Hany Vorlíčkové a Jakuba Linky
Velká neznámá: Kdo bude udržovat příjezdové pruhy?
Jenže ještě před tím, než stát soukromníkům odpočívadla vůbec nabídne, je nutné dořešit, zda prodá i odbočovací pruhy, které k odpočívadlům patří. Majitel by je totiž musel udržovat. „Nám nejsou známé podrobnosti. A já předpokládám, že příjezdové a odbočovací pruhy nebudou součástí tohoto řešení,“ uvedl ředitel úseku jakosti společnosti Benzina Václav Loula.
„Jak by to bylo s údržbou, ať už zimní, nebo vůbec správou, jak by to bylo s odpovědností, jak by to bylo s platností zákona na těchto komunikacích - těch problémů na dořešení je několik desítek. V tuto chvíli proto superkoncepce ukládá ministrovi dopravy pouze prověření této možnosti,“ zdůraznil Ptačinský.
Dopravní koncepci ministerstva dopravy ještě musí projednat vláda. Optimistický scénář pak počítá s tím, že by odpočívadla mohla mít nového majitele už za pět let.
