Prodej odpočívadel: peníze do státní kasy a komfort pro řidiče

Praha – Jak sehnat miliony do státní kasy? Ministerstvo dopravy chce prodat odpočívadla na dálnicích. Zprovoznit by se tak mohla i ta, na kterých je nyní závora. Zvýšil by se tak komfort pro řidiče, kteří by měli k dispozici více míst, na nichž se mohou protáhnout. Na odpočívadlech by mohli soukromí investoři vystavět třeba motely. Vzorem ministerstvu je například Německo, kde takový model už úspěšně funguje.

Pokud se nápad na odprodej odpočívadel přenese z papíru do reality, přiteče do státní kasy několik set milionů korun. Zároveň se bude po českých dálnicích cestovat komfortněji. Soukromníci se sice musejí už nyní o pronajaté plochy starat, ale výrazně do nich neinvestují, protože jim nepatří. „Celý ten krok je motivován i tím, aby se zvýšil komfort pro řidiče na odpočívadlech, která v mnoha případech v tuto chvíli už nesplňují standardy, které jsou v Evropě běžné,“ podotkl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Odpočívadel je po celé republice 45. Na mnohé z nich ale teď řidiči najdou místo občerstvení jen závoru, která zabraňuje vjezdu. Po prodeji by je ale mohly i tady vítat restaurace a motoresty. Postavit by je mohlo hned několik zájemců. Spekuluje se například o italské společnosti Autogrill, která v Evropě provozuje téměř pět tisíc dálničních restaurací. V Česku třeba rychlé občerstvení na čerpacích stanicích Benzina Plus. „My máme zastoupení ve 39 zemích světa, nicméně naše další plány v České republice nebudeme komentovat,“ řekl k tomu ředitel Autogrill Czech Tomáš Svatoš.

Reportáž Hany Vorlíčkové a Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Velká neznámá: Kdo bude udržovat příjezdové pruhy?

Jenže ještě před tím, než stát soukromníkům odpočívadla vůbec nabídne, je nutné dořešit, zda prodá i odbočovací pruhy, které k odpočívadlům patří. Majitel by je totiž musel udržovat. „Nám nejsou známé podrobnosti. A já předpokládám, že příjezdové a odbočovací pruhy nebudou součástí tohoto řešení,“ uvedl ředitel úseku jakosti společnosti Benzina Václav Loula.

„Jak by to bylo s údržbou, ať už zimní, nebo vůbec správou, jak by to bylo s odpovědností, jak by to bylo s platností zákona na těchto komunikacích - těch problémů na dořešení je několik desítek. V tuto chvíli proto superkoncepce ukládá ministrovi dopravy pouze prověření této možnosti,“ zdůraznil Ptačinský.

Dopravní koncepci ministerstva dopravy ještě musí projednat vláda. Optimistický scénář pak počítá s tím, že by odpočívadla mohla mít nového majitele už za pět let.