Zájem o registraci je obrovský. Prvního lednového kola loterie se zúčastnilo přes 210 tisíc lidí. Mohou se zúčastnit pouze lidé, kteří ještě auto nemají. „Je to pro Peking dobré. Omezí to počet aut. Před tím někteří lidé nakupovali i pět nebo více vozů. Teď by měla být situace na silnicích lepší,“ míní jeden ze šťastlivců Sü Ťin-pcheng, který s nákupem nového auta neotálel.
Prodejci aut si zoufají

Reportáž Tomáše Etzlera
Ještě loni přeplněné autosalony nyní zejí prázdnotou a prodávající nemají co dělat. Přestože je děsí obrovský pokles prodeje, vidí v loterii i pozitivní vlivy. „Konkurence mezi různým značkami a jejich výrobci se zvýší. Nová pravidla donutí výrobce i prodejce zlepšit kvalitu a služby, což dlouhodobě povede k zlepšení automobilového průmyslu,“ říká ředitel prodejny s auty Kuo Jung.
Někteří odborníci tvrdí, že loterie Pekingu moc nepomůže a že jsou třeba účinnější a dlouhodobá řešení. „Loterie sama nic nevyřeší. Už teď je v Pekingu 4,7 milionu aut paralyzující dopravu. I kdyby nedovolili jediné nové auto, situace zůstane špatná. Musí zlepšit hromadnou dopravu. Systém je nedostatečný, přecpaný a zastaralý,“ zdůrazňuje analytik automobilového průmyslu Ťia Sin-kuang.
Prodej aut v Pekingu tvoří pouze tři a půl procenta automobilového trhu v zemi. Ten by tedy loterií neměl být ovlivněn. Situace se však může změnit, budou-li příklad čínské metropole následovat jiná mnohamilionová města.