Číňani si oblíbili nakupování přes smartphony

Peking - Smartphony používá v Číně téměř sedm milionů lidí. Tato skupina tak tvoří obrovský trh pro aplikace a služby, které by díky svým telefonům mohli využívat. Jednou z nich je i nakupování ve virtuálních samoobsluhách, na které vsadila šanghajská firma I-chao-tien.

Firma použila obrázky řady běžných maloobchodních produktů v šanghajském metru jako výkladní skříň virtuální samoobsluhy. Při čekání na vlak si tak obyvatelé Pekingu mohou pohodlně vybrat, na co mají chuť nebo co jim doma právě schází. Navíc než dorazí z práce, ze skladu vyrazí poslíček, aby jim nákup doručil až do domu. 

Nový způsob nakupování si získal velkou oblibu zejména u starších lidí, kteří by se s větším nákupem nepříjemně pronesli. Přestože řada z nich nejmodernější telefon nevlastní, někdo z příbuzných vždycky rád pomůže. „Nakoupily jsme pití, vodu a konzervy na dnešek. Dcera je objednala přes svůj telefon a poslíček nám je přivezl. Je to velice pohodlné a dcera tak často nakupuje,“ přiblížila zákaznice Virtuální samoobsluhy. 

Stačí namířit telefon na prázdný obal a za chvíli máte nové balení doma

Nápad si čínský internetový obchod vypůjčil od jihokorejských kolegů, kteří ho nedávno testovali. Nakupujícím stačí stáhnout si ze stránek obchodu speciální aplikaci, která rozezná čárové kódy na výrobcích a zařadí je do virtuálního nákupního vozíku. Pak už jen stačí pár klepnutí na displej. 

Také způsoby platby jsou více než vstřícné. Zákazníci si můžou zvolit, jestli za nákup zaplatit převodem z platební karty předem, například když jde zásilka příbuzným, nebo až v hotovosti po dodání. „Mnozí zákazníci nakupují přes mobil věci, které nestojí ani sto jüanů. Zatím se přes telefony nějaké větší objednávky neprovádějí. Pořád jsme v první fázi, takže na další rozjezd budeme potřebovat čas,“ míní zakladatel firmy 3G.cn Philip Čang. 

Virtuální samoobsluhy (zdroj: ČT24)

Právě společnost 3G.cn patří mezi největší dodavatele aplikací pro mobilní telefony v Číně. Mezi jejich produkty patří vše - od her a zábavných programů až po užitkové aplikace. Na čínském trhu za se podobné programy loni utratilo v přepočtu deset miliard korun. Velké firmy v tom samozřejmě vidí příležitost, jak expandovat. 

Ještě chvíli potrvá, než získají zákazníci důvěru

Samotní zákazníci k takovému nakupování ale přistupují se smíšenými pocity. Mnozí ho přitom vítají jako řešení svého každodenního závodu s časem. „Já nakupování přes mobil fandím, protože máme příliš práce na to, abychom se starali o domácnost, stojí to čas a je to nepohodlné. Ale zvlášť u nakupování přes mobil je důležitý přístup k zákazníkům a naprostá bezpečnost transakcí,“ myslí si obyvatel Šanghaje Lien Ťien-chao. 

Naproti tomu někteří zůstávají dál skeptičtí, mezi nimi i Constance Liová: „Asi bych mohla nakupovat přes mobilní telefon, ale bojím se, že to bude složité. Spíš si počkám, co na to řeknou přátelé, kteří to vyzkouší. Uvěřím tomu, až s tím budou spokojení ostatní.“