Hotely v Buenos Aires už například začaly nabízet noviny a jídelní lístky v mandarínštině. Některé zaměstnávají i hotelové recepční, které mandarínštinu perfektně ovládají. I další zaměstnanci si musejí dávat pozor, aby se měli čínští turisté jako v bavlnce a nevloudila se jediná chyba. Číňani totiž přijíždějí po tisících a utrácejí více, než turisti z jakékoli jiné země.
„Jsou velmi mile překvapeni, když je oslovím jejich jazykem. Nečekají to a okamžitě se ptají: vy mluvíte naší řečí? Kde jste se to naučila? Žila jste v Číně? Je příjemné, když mě čínští hosté pochválí,“ říká recepční Maria Waldnerová, která se naučila čínsky před pár lety jen ze zvědavosti. Nemohla přitom tušit, že se jí dnes bude hodit i v Argentině.

Peking v posledních deseti letech v zemích Latinské Ameriky masivně investuje. Jen v samotné Argentině utratil od roku 2009 v přepočtu 270 miliard korun. Čínským investorům patří rozsáhlé farmy, navíc velké podíly mají také v těžebním a energetickém průmyslu.
Osvaldo Librizzi, hotelový manažer
„Číňanů najednou začalo jezdit strašně moc. Za minulý rok máme v našem hotelu v Mexiko City nárůst o 364 procent, v Buenos Aires pak o 260.“
Hoteliéři rychle nakupují malé detaily, které jim u nových klientů velmi pomohou. Ve velkém proto nakupují porcelánové čajové servisy, ale i satelity, které jsou schopné přijímat vysílání čínských televizí. Šéfkuchaři museli změnit menu tak, aby vyšli vstříc čínských chutím. „Nabízíme služby a musíme si být jistí, že zákaznící jsou naprosto spokojení. Kvůli značným kulturním odlišnostem se prostě musíme hodně učit,“ dodává hotelový manažer Osvaldo Librizzi.

Čínští turisté dobývají svět
Na Číňany myslí nejen v hotelích, ale i v restauracích, na letištích nebo v obchodech. Dokonce i lekce tanga už jsou také v mandarínštině. Motivace je navíc velká, jen letos má do Latinské Ameriky přicestovat asi 60 milionů Číňanů. V Číně jsou přitom stovky milionů potenciálních turistů, což znamená možný výdělek v řádech miliard dolarů.
„Číňani nejsou zvyklí říkat děkuji, což my naopak děláme a očekáváme. Trvalo nám dlouho, než jsme se všemu přizpůsobili,“ uzavírá manažer cestovní agentury Gustavo Coudannes.