Největší čeští mecenáši darovali na dobročinné účely 670 milionů

Praha – Čím dál více manažerů obléká místo kravaty montérky. Projekty společenské odpovědnosti jsou totiž mezi firmami a zaměstnanci rok od roku oblíbenější. Příspěvky firem na dobročinné účely nesnížily ani obavy z dalšího ekonomického vývoje.

Letos poslali největší čeští mecenáši nadacím 670 milionů korun. Je to sice méně než loni, image ohleduplné firmy je ale podle Fóra dárců pro podnikatele stále důležitější. „Firmy konečně nastartovaly moderní trend v odpovědném podnikání,“ uvedla Pavlína Kalousová, ředitelka Fóra dárců. 

Spíše než by rozdávaly peníze, firmy dnes na projektech raději přímo spolupracují. Není výjimkou, když podnik svého top manažera uvolní do služeb neziskové organizace. A oblibu si získávají také dobrovolnické práce. „Všichni naši zaměstnanci mohou věnovat dva pracovní dny každoročně na charitativní a veřejně prospěšné aktivity. Jdou třeba vymalovat do domova seniorů, jdou umýt okna do mateřské školky nebo uklidí les,“ uvedla mluvčí České spořitelny Helena Matuszná. 

Firmy většinou směřují aktivity do oblasti svého byznysu. Banky se tradičně věnují sociální péči, průmyslníci ekologii. „Snažíme se být dobrým sousedem. Krajinu, kterou poškodíme naší těžbou, se snažíme dovést do původního stavu,“ řekl mluvčí OKD Vladislav Sobol. 

Reportáž Jana Černého (zdroj: ČT24)

Dokonce tři čtvrtiny Čechů v aktuálním průzkumu Ipsos Tambor říkají, že jsou ochotni si za zboží nebo služby od takových podnikatelů připlatit. „Ještě větší procento, téměř 80 procent lidí, oceňuje, pokud se jejich zaměstnavatel chová společensky odpovědně,“ informoval ředitel Ipsosu, Tomáš Macků.

Obecně platí: čím menší firma, tím větší díl ze svého zisku dává na dobročinné účely. ČEZu letos stačilo necelé jedno procento k tomu, aby nadacím poslal dvakrát více peněz než další čtyři největší dárci dohromady. Své příspěvky na dobročinnost letos zvýšily banky ČSOB a Česká spořitelna. Hlouběji než loni sáhli do peněženek také telefonní operátoři Vodafone a Telefónica.

Částky věnované na dobročinné účely:

Společnost

částka

ČEZ

374,3 mil.Kč

Česká spořitelna

60,6 mil.Kč

ČSOB

46,5 mil.Kč

OKD

32,4 mil. Kč