Česko chce být film friendly – nalákat tak chce filmaře i turisty

Praha – Filmová turistika patří třeba ve Velké Británii nebo na Novém Zélandu už k zaběhlým trendům, které podporují ekonomiku regionů. V České republice je ale teprve v plenkách. Doposud byla spíše doménou filmových nadšenců, kteří po místech, kde se oblíbené filmy natáčely, putovali jako soukromí turisté a vyměňovali si své zkušenosti na internetu. Letošní rok má ale přinést změnu. Svou premiéru totiž ohlásily speciální filmové kanceláře. Vznikají v režii Czechtourismu ve spolupráci s Českou filmovou komisí.

Žádná jednotná databáze míst, kde se u nás natáčely, filmové scény, zatím neexistuje. Milovníci filmů si proto mapu zajímavých destinací vytvořili sami. Už teď obsahuje na deset tisíc lokalit a zájemci ji najdou na webových stránkách Filmovamista.cz. „My cestujeme, hledáme ta filmová místa a fotíme je, jak vypadají dneska. Jak se změnila od doby natáčení. Informace dáváme na internet, aby se i ostatní mohli podívat, udělat si svoje fotografie, podělit se s ostatními a podobně,“ popsal filmový turista a zakladatel projektu filmovamista.cz Jiří Kuruc.

Podle Kuruce doposud chyběla filmové turistice podpora se shora, která by jí pomohla rozvíjet se a přivádět turisty, a tedy i finance do regionů. Významu filmové turistiky si je ale vědom i Czechtourism a do budoucna s ní hodlá pracovat. „My se teď dostáváme do aktivní fáze, kdy film chceme využívat pro marketing daných míst. Chceme ve spolupráci s regiony stavět nové produkty cestovního ruchu a lákat turisty, aby se přijeli podívat na filmová místa a porovnali filmovou fikci s realitou,“ řekl ČT24 vedoucí oddělení inovací a trendů CzechTourism Jakub Hlaváček.

Jiří Kuruc

„Máme oblasti, které jsou filmově opravdu zajímavé – ať už Neveklovsko a okolí, velice krásný je Český ráj, kde se natáčelo hodně věcí, je tam spousta exteriérů, ale lidé o tom často neví a je to škoda.“

CzechTourism si chce filmový marketing v praxi vyzkoušet na hradu Pernštejn. V těchto dnech se v hradu a okolí natáčí remake klasické norské štědrovečerní pohádky. „Na základě tohoto filmu chceme říct norským turistům, že Česká republika nabízí tato místa a mnoho dalších jim podobných, aby přijeli a zažili to na vlastní kůži,“ vysvětlil Hlaváček. Norští turisté jsou přitom pro Česko nesmírně lukrativní, ze všech národností, které do naší země přijíždí, utrácejí nejvíce – za den v průměru 2 400 korun. Jenže 90 procent návštěvníků z Norska zůstává v Praze. Do dalších českých regionů se vůbec nepodívá.

S propagací by mohly pomoci naučné stezky i mobilní technologie

Dobudovat je ale ještě potřeba například také infrastrukturu. „Očekáváme od toho celou řadu produktů. Můžou to být naučné stezky – putování po stopách filmu. Můžeme spolupracovat v oblasti gastronomie a pojmenovávat místní jídla tradiční názvy nebo je propojovat s osobnostmi, které ve filmu působí,“ připomněl Jan Závěšický z Filmové kanceláře Jeseník.

Ke slovu se mají dostat i moderní technologie – hlavně chytré telefony. „Člověk se může ocitnout prostřednictvím chytrých telefonů jako součást filmu, například v okamžiku, kdy stojí přímo na místě, kde se část filmu natáčela,“ nastínil Závěšický.

Filmové kanceláře mají lákat nejen turisty, ale i filmaře

Využít film pro rozvoj cestovního ruchu není jediným úkolem rodících se filmových kanceláří. Mají taky do regionů přilákat také filmaře. To se v posledních letech moc nedařilo. Přitom čím víc filmů vznikne, tím víc peněz vydělá region i stát. „Nabídneme jim například příspěvek na ubytování, ale výměnou za autorská práva za videoprodukci k tomu filmu, k obrázkům, propojení na internetových – že se řekne, že to bylo natáčeno v ČR. Chceme být součástí mediální kampaně,“ dodal Hlaváček.

8 minut
Ekonomika +
Zdroj: ČT24

Filmové kanceláře by také filmařům mohli pomoci se zajišťováním povolení pro natáčení, zajistit spolupráci s dopravci, obcemi i samosprávami. „Mohlo by být pár regionů, které by byly film friendy,“ podotkla vedoucí České filmové komise Ludmila Claussová.

Česká filmová infrastruktura i štáby jsou na vysoké úrovni a těší se velmi dobrému jménu. V minulosti se tak v Česku natyčily slavné filmy, jako například Amadeus Miloše Formana, úspěšný akční film s Tomem Cruisem v hlavní roli Mission: Impossible, film Česká spojka s Anthonym Hopkinsem nebo Bondovka Casino Royale. Jenže mezi mezi roky 2003 a 2008 přišel propad a podle Claussové Česko ztratilo asi 86 procent zahraniční filmové produkce. Podle odborníků odlákaly filmaře štědré pobídky poskytované jinými zeměmi. Od roku 2010 filmaře motivuje k natáčení i Česko. A vyplácí se to. Z každé koruny vyplacená na pobídce se do státní pokladny vrátí 1,18 Kč.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

O svátcích budou velké obchody většinou zavřené

Obchodní řetězce a nákupní centra budou mít o Vánocích naposledy otevřeno na Štědrý den, který letos připadá na středu, maximálně však do 12:00 hodin. Ve čtvrtek 25. prosince a v pátek 26. prosince budou mít všechny velké obchody zavřeno, stejně tak i ve čtvrtek 1. ledna. Děti šly letos do školy naposledy v pátek 19. prosince a vrátí se v pondělí 5. ledna.
před 2 hhodinami

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 16 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025
Načítání...