ČEZ a Škoda Auto začnou spolupracovat na vývoji elektromobilů

Praha - „Testování dvou elektrických octavií je první krok k navázání daleko mohutnější spolupráce mezi námi a automobilkou,“ uvedl manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ Tomáš Chmelík. ČEZ nyní bude po dobu jednoho roku testovat dva elektromobily Škoda Octavia Green E Line a v Mladé Boleslavi postaví rychlodobíjecí stanice. Oba vozy dnes ČEZ převzal.

V první fázi se spolupráce zaměří na detailní sledování jízdních vlastností elektromobilů, auta bude ČEZ používat na kratší služební cesty a testovací jízdy v městském provozu. Zkušební provoz má poskytnout poznatky o vhodnosti elektrického pohonu pro každodenní praktické použití. Výsledky mají také přispět k tomu, aby elektromobily měly delší dojezd a aby se snížila jejich pořizovací cena. Současný dojezd elektrické octavie na jedno nabití je asi 150 kilometrů.   

Automobilka si slibuje od zkušebního provozu také nové náměty pro obchodní modely. „Cílem je nabídnout zákazníkům o elektromobily při koupi vozu kompletní balíček, jako například výhodný tarif na energii,“ uvedl vedoucí vývoje elektromobility Škody Auto Petr Kristl.

„V případě elektromobilů je nezajímá jenom čistě pragmaticky to vozidlo, ale ptají se po tom, kde je možno to vozidlo dobíjet a jakým způsobem je možno si tu službu zajistit,“ doplňuje  Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

ČEZ v současnosti provozuje dvacet dobíjecích stanic pro elektromobily ve čtyřech městech. Do konce roku 2013 by mělo být zprovozněno dalších 100 stanic. Mají vyrůst v hlavním městě a také například v Hradci Králové, Ostravě, Vrchlabí nebo Jaroměři.  

Ještě v letošním roce chce ČEZ začít také s výstavbou stanic pro rychlé dobíjení elektromobilů. Ty pracují s vyšším napětím a umožňují dobít 100 procent kapacity akumulátoru do 50 minut. První stanice tohoto typu vyrostou letos před pražským sídlem firmy v Duhové ulici a v Mladé Boleslavi.

V Česku nyní dobíjecí stanice pro elektromobily budují vedle ČEZu také další velké energetické firmy jako PRE nebo E.ON. V tuzemsku jezdí na 200 těchto speciálních vozů. Vlastní elektromobil nyní má nebo vyvíjí téměř každá automobilová značka. Na jedno nabití auta ujedou až 150 kilometrů, při mrazu okolo 120, a tak je řidiči používají jen na krátké vzdálenosti. Na jejich pořízení si musejí připlatit - cena se pohybuje okolo milionu korun. Právě cena, pokud nebude příznivější, bude pro zákazníka komplikací.

Za poslední rok a půl podle Asociace elektromobilového průmyslu přibylo zhruba 100 elektromobilů. Proti vývoji v Česku ale stojí chybějící infrastruktura dobíjecích stanic. Teď jich je asi 150, hlavně v obchodních a komerčních centrech. Na silniční tahy se zatím nedostaly.