Minerálky, limonády nebo džusy si z obchodů nosí domů stále méně lidí. „Lidé mají strach utrácet, jsou více konzervativní a projevuje se to i na těch základních potřebách,“ prohlásil generální ředitel Kofoly Jannis Samaras.
Čtyři pětiny Čechů pijí vodu z kohoutku běžně
Spotřeba nealkoholických nápojů za posledních pět let spadla téměř o deset procent. Nejvíc Češi ztrácí zájem o balené vody, sycené nápoje, ale i ovocné džusy. Naopak stále oblíbenější jsou sirupy. Prodává se jich o třetinu víc než před pěti lety a úměrně tomu roste i obliba kohoutkové vody. „Poslední průzkum spokojenosti ukázal, že stoupá počet lidí, kteří pijí vodu z kohoutku. Uvedlo to plných 80 procent dotázaných,“ podotkla Marcela Dvořáková z Pražských vodovodů a kanalizací.
Vladimíra Šebková, konzultantka, GfK Czech:
„Češi šetří i na čerstvých potravinách nebo čokoládě. Spotřeba domácností za poslední rok výrazně klesla. Podobná situace je i v okolních zemích, i když ne tolik. Rostou také výdaje do energetiky.“
Důvod je přitom jasný. Zatímco litr kohoutkové vody vyjde na 7 haléřů, litr balené minimálně na pět korun. Voda se proto stále častěji dostává i na stoly restaurací a tam, kde nestačí, nastupuje stále oblíbenější domácí limonáda a citronáda. „Celková výhoda domácích limonád je, že cena je nižší a lidé dostávají něco, co je domácí,“ konstatovala baristka ze Sicily Café.
Reakce firem na sebe nenechala dlouho čekat
Vznikají proto i specializované firmy, a to třeba jen na ledové čaje. Tento nápoj Čechům chutná, i když šetří. Na změnu chutí i zvyklostí lidí ale musí reagovat i velké nápojářské firmy. Pro zimní měsíce třeba přichystali do restaurací „tepličky“ - zařízení, které místo chlazení udrží pití při teplotě 37 stupňů.

Reportáž Zuzany Luňákové
Reportáž Zuzany Luňákové
ud: 8.11.2012