Snížení spotřební daně u nafty je opět ve hře

Praha - Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia jednalo se zástupci ministerstev dopravy a financí o případném snížení spotřební daně na naftu. Podle ČESMADu stát přichází o miliardy, když dopravci tankují v levnějším zahraničí. Snížení spotřební daně o 1,40 až 1,80 koruny by podle mluvčího ČESMADu Martina Felixe přineslo zisk nejen českému státu, ale i dopravcům a veřejnosti. Pomohlo by rovněž rozhýbat ekonomiku. Jednou z cest by ale mohlo být i zavedení plovoucí daně, která už funguje třeba v Belgii.

Ještě v roce 2009 tankovalo v Česku 55 procent dopravců. Téměř 3 roky po zvýšení spotřební daně jich tankuje doma jen 37 procent. „Týdně vytankujeme v zahraničí 37 tisíc litrů nafty, což měsíčně dělá 124 tisíc litrů,“ řekl Josef Šilhán, majitel DB Trans.

Ministr financí Miroslav Kalousek dosud tvrdil, že by snížením spotřební daně pokladna přišla o deset miliard korun a ceny by se na pumpách nijak zvlášť nehnuly. To ale na jednání jednoznačně vyloučil zástupce společnosti Benzina. „Ten propad o 10 miliard je navíc čistě hypotetický. Slyšel jsem, že ministr mezi čtyřma očima dokonce přiznal, že zvýšení daně byla chyba,“ konstatoval Felix. 

Mluvčí ČESMADu Bohemia Martin Felix:

„Co se týče třeba firmy, která provozuje asi 200 kamionů, při zvýšení o korunu, jež zavedl Janotův balíček, bylo propočítáno, že má ročně odevzdat o 1,6 milionu korun státu více. Výsledek byl, že na spotřební dani v ČR zaplatili o 16 milionů méně.“

Dopravci nyní často tankují v zahraničí – vyplatí se jim to. „Naftu v ČR spotřebovávají z šedesáti procent dopravní firmy, tedy velcí dopravci, kteří si ale naftu mohou koupit jinde, protože mají tisícilitrové nádrže, s nimiž hravě přejedou celou Evropu,“ poznamenal Felix. Natankují pak tam, kde je nafta nejlevnější. „Totéž platí pro tranzitující kamiony – dříve u nás zastavovaly, teď tankují v Rakousku nebo na Slovensku,“ dodal Felix. 

"Řidiči dostávají pokyn, kde tankovat, aby to bylo co nejlevnější. Je to normální podnikatelské chování. Tankují proto často v zahraničí,“ řekl k tomu prezident ČESMADu Bohemia Vladimír Starosta.

Třeba do Polska ale nejezdí tankovat jen kamiony, nýbrž i osobní vozy. „Záleží na kurzu, ale vyjde to tu levněji asi o 2 až 3 koruny,“ poznamenal jeden z řidičů. Stát takto přichází ročně až o 8 miliard korun. To znamená, že kdyby nevyhnal kamiony k zahraničním pumpám, mohl za poslední 3 roky  vybrat o 24 miliard víc. „ČR je územím, které je stvořeno k tomu, aby se přes něj dopravovalo zboží. Toto je tedy alarmující,“ prohlásil první náměstek ministra financí Ladislav Minčič. O této problematice podle něj bude v nejbližší době jednat i vláda.

Plovoucí daň jako jedna z možností?

Příklad by si přitom mohlo Česko vzít z Belgie nebo Slovinska, kde funguje takzvaná plovoucí daň. „Kdyby bylo možné tu složku pojmout tak, že by o tom rozhodovalo ministerstvo financí podle okamžitých výkyvů trhu a jiných vlivů, bylo by to ku prospěchu věci,“ podotkl Felix. 

Spotřební daň za litr nafty je nyní 10,95 koruny

Už v červenci podali poslanci Věcí veřejných návrh na snížení spotřební daně z nafty o dvě koruny za litr. Vláda s tím ale nesouhlasila. „Konkrétní výsledek mají v rukou poslanci a nemůžeme předvídat, jak se rozhodnou,“ upozornil Felix s tím, že nové jednání ale přineslo hodně „doplňujících pohledů“.

Ladislav Minčič, první náměstek ministra financí:

„Problém je skutečně jen a pouze ve vyjádření toho, jestli růst těchto nákupů pohonných hmot v ČR bude natolik velký, aby vykryl výpadky v důsledku snížení té jednotkové sazby na jeden litr pohonné hmoty.“

Podle ekonomů by stačilo snížit spotřební daň o dvě koruny a kamiony by se k českým pumpám vrátily. Jenže podle ministerstva financí by i takové zlevnění bylo rizikové. „Podle našeho názoru by snížení mělo být co nejnižší. Bavíme se tedy rozhodně o snížení vyšším než koruna padesát, jsme někde u 2 korun,“ konstatoval hlavní analytik Liberálního institutu Aleš Rod.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...