Američané se připravují na slevové šílenství

Washington - Obchodníci ve Spojených státech se už připravují na takzvaný černý pátek. Nákupní horečka, která následuje každoročně po americkém Dnu díkůvzdání, vyláká na výprodeje desítky milionů lidí. Tomu pak odpovídají i tržby. Někteří prodejci avizovali slevy tentokrát už týden předem.

Černý pátek je dnem, kdy Amerika nechodí spát, obchodní centra praskají ve švech a lidé začínají utrácet jako o život. Ceny totiž padají o desítky procent a zboží doslova mizí pod rukama.

Někteří obchodníci chtějí stejně jako loni nabízet slevy už několik hodin před čtvrteční půlnocí. Někteří dokonce otevřou ještě před večeří díkůvzdání. „Tím, že začnou brzy, vydělají. Zákazníkům se díky tomu jejich jméno vryje do paměti, začnou přemýšlet, co všechno by mohli v tomto obchodě koupit,“ prohlásila strategická konzultantka Clementine Martin Illanesová.

Někteří obchodníci, jako je třeba Best Buy nebo Kohl's, se ale přesto budou držet zpátky a otevřou až s úderem půlnoci. „Proč začínat dřív? To by přišly o peníze. Někteří obchodníci přitom během tohoto svátku vydělají třetinu toho, co za celý rok,“ poznamenala reportérka Bobbi Rebellová.

Maloobchodníci jsou pod tlakem. V říjnu totiž poklesly tržby poprvé po tříměsíčním růstu. Nejisté ekonomické vyhlídky jsou podle odborníků dalším důvodem, proč se musí obchodníci víc snažit. „Nepřekvapilo by mě, kdyby tržby během černého pátku začaly slábnout. Lidi totiž utrácejí jen tolik, kolik si mohou dovolit. Stále jsou velmi opatrní, pokud jde o výdaje,“ míní  prezidentka WSL maloobchodní strategie Candace Corlettová.

Dolary
Zdroj: ISIFA/EPA/REHAN KHAN

Loni na masivní výprodeje přilákali tamní obchodníci přes 220 milionů lidí. Za vánoční dárky během víkendu utratili přes 11 miliard dolarů. Po víkendu se pak slevy každoročně přesouvají na internet, kde Američani nechají další víc než miliardu dolarů.