Sloučení ministerstev dopravy a průmyslu? Vláda říká ANO

Praha - Ve státní správě se chystá další šetření. Sloučení se nevyhne ani ministerstvu dopravy s ministerstvem průmyslu a obchodu. Do roku 2014 by mělo spojování některých úřadů a agend přinést více než 8,5 miliardy korun. „Je to reálná minimalistická výše úspor, kterých lze dosáhnout. Není to žádný vzdušný zámek,“ řekl k částce ministr bez portfeje Petr Mlsna. Vláda měla materiál na stole už minulý týden, kvůli nabitému programu jej ale projednala až dnes.

Druhá etapa utahování opasků bude známa do konce února

Další návrhy bude ještě probírat porada ekonomických ministrů. Ministr bez portfeje Mlsna a šéf Legislativní rady vlády má druhou etapu úsporných opatření předložit kabinetu do konce února.

Kde se například bude šetřit

  • Dojde ke sloučení ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy.
  • Sloučení Státní rostlinolékařské správy a Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského - úspora 356 milionů korun.
  • Sloučení Drážního úřadu, Státní plavební správy a Úřadu pro civilní letectví - úspora pět milionů.
  • Spojení odborů starajících se o informační a komunikační technologie na ministerstvu práce a sociálních věcí, úřadech práce, České správě sociálního zabezpečení, Státním úřadu inspekce práce a dalších - úspora miliarda korun.

Premiér Petr Nečas

„První etapa, kterou jsme dnes schválili, v sobě například zahrnuje fúzi ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu a obchodu do jednoho resortu.“

Slučování uvolní nemovitosti, které půjdou k prodeji

Slučování uvolní některé nemovitosti, které bude asi možné prodat - účetní cena 3,7 miliardy. Vláda se hodlá zbavit také známého zámku Štiřín - účetní cena je 329 milionů, reálně prý za něj bude možné utržit i více než miliardu korun.

Mlsna potvrdil, že opatření, na kterých panuje shoda, by měla být spuštěna co nejdříve. Některá z nich mohou příslušní ministři sami provést okamžitě či v řádech týdnů nebo měsíců, neváže je žádná legislativní úprava. U jiných bude potřeba změnit prováděcí nařízení vlády či vyhlášku.

Sloučení MD a MPO není novinkou, slučovat budou ministři za ODS

Již v říjnu přišla předsedkyně strany LIDEM a vicepremiérka Nečasovy vlády Karolína Peake s návrhem na sloučení ministerstva dopravy a průmyslu s cílem vytvoření jednoho superúřadu. Podle vicepremiérky jde činnost ministerstva dopravy a průmyslu ruku v ruce, takže by se tato ministerstva měla sloučit. Stát by tím totiž mohl ušetřit až sto milionů ročně.

„Pokud dojde i ke sloučení samotných ministerstev, tak se tím ušetří hlavně na oněch podpůrných činnostech, jako je třeba účetnictví, personalistika, IT systémy,“ řekla v říjnu Peake.

Jaké byly tehdejší reakce

Ladislav Minčič (ODS), první náměstek ministra financí

„Je to krok správným směrem. Úspory je třeba hledat a duplicity, pokud se to jenom trochu podaří, je třeba odstraňovat.“

Martin Kuba (ODS), ministr průmyslu a obchodu

„Považuji ho v této chvíli za víceméně nerealizovatelný.“

Pavel Dobeš, tehdejší ministr dopravy

„Práce na sloučení těchto dvou ministerstev by opravdu nebyla v rámci týdnů ani měsíců, ale poměrně dlouhého časového období.“

Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba v Otázkách Václava Moravce z 9. prosince odmítl, že by měl stanout v čele superministerstva slučujícího agendu dopravy a průmyslu a obchodu. „Nehodlám být žádným superministrem, nehodlám řídit dvě ministerstva najednou a být zodpovědný za věci, u kterých jsem historicky neseděl,“ potvrdil Kuba.

Původně patřilo ministerstvo dopravy nejmenší vládní straně LIDEM, šéfoval mu Pavel Dobeš (LIDEM), který odešel z vedení ministerstva na konci listopadu. Jeho místo po dohodě s LIDEM obsadil kandidát ODS Zbyněk Stanjura, který s ministrem Kubou bude nyní na slučování obou resortů pracovat. Právě na výměně resortu dopravy za obranu se dohodli koaliční partneři ODS a LIDEM poté, co rovněž na konci listopadu opustil svůj post ministra obrany Alexandr Vondra (ODS).

Nový ministr obrany po prezidentské volbě

Na jméně ministra se musí shodnout lídři všech tří vládních stran. Předseda vlády připomněl, že šéf koaliční strany TOP 09 Karel Schwarzenberg je jedním z finalistů volby. Koalice tak chce počkat, jak klání o Hrad dopadne, řekl Nečas. „Musíme brát v potaz, kdo bude předsedou jedné z koaličních stran po druhém kole prezidentských voleb,“ řekl. V prosinci pověřil vedením ministerstva obrany prezident Václav Klaus premiéra Nečase. „Samozřejmě není mým zájmem zůstat pověřeným ministrem obrany ani o minutu déle, než bude nezbytně nutné,“ zdůraznil.

22 minut
Brífink po jednání vlády
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...