Rozdíl je patrný už i u tak obyčejných věcí, jako je například balená voda. Zatímco té levnější se prodává rok od roku méně, zákazníků té dražší (v hodnotě až 45 korun) naopak postupně přibývá. Tzv. prémiové vody se nejvíce prodávají v luxusních restauracích nebo také na čerpacích stanicích.
Vedle lepší vody je ale stále více lidí v této době ochotno připlatit si také za lepší jídlo. Například jedné ze dvou českých restaurací v březnu oceněných michelinskou hvězdou přibylo až 30 procent návštěvníků. „Samozřejmě nejsme restaurace na každý den, pro běžné chození, pro mnoho potenciálních klientů. Ale když si zážitek jednou dopřejí, vědí, že pro nějakou speciální příležitost se rádi vrátí,“ dokládá šéfkuchař restaurace Alcron Roman Paulus.
„Většinou to fungovalo na bázi turistů zvenku. Dneska, když to tak hodnotím, tak jsme na 70 procentech lokální klientely a 30 procent jsou turisti,“ říká šéfkuchař Coda restaurant David Šašek. Navíc roste i počet lidí, kteří si kuchaře ze známých restaurací zvou rovnou domů. „Službu nabízíme dva nebo tři roky a je stále oblíbenější,“ přiznává majitel restaurace La Finestra Riccardo Lucque.

I když se slovo krize často skloňuje ve všech pádech a lidé jsou stále opatrnější v tom, za co utrácejí, luxusního zboží se úbytek zájmu nedotkl. Za symbol luxusu podle studií tři čtvrtiny Čechů považují automobily, šperky, hodinky a módu. A právě v těchto oblastech přibývají i v Praze nové obchody. Velký podíl na tržbách zdejších obchodů mají i zahraniční turisté, a to zejména z Ruska a Číny. Některé obchody proto už najaly i čínsky mluvící personál.
