Natankovat plnou nádrž, když je benzin v poměru jedna ku čtyřem smíchán s daňově výhodnou směsí biolihu E85, může stát třeba o sto korun méně. Zatímco litr Naturalu totiž vyjde na 36 korun, biopalivo E85, které nepodléhá spotřební dani, je pak o víc než deset korun levnější.
Do nádrže ji proto přilévají i řidiči, jejichž vozy na to nejsou upravené. Lidí, kteří se rozhodnou nedbat na platné zákony, je čím dál víc. „Objevuje se i ve vysokém počtu čerpacích stanic, který je dnes kolem 280,“ podotkl Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Prodeje paliva E85 meziročně stouply ze sedmi tisíc tun na patnáct tisíc. Počet speciálně upravených vozů ovšem tak výrazně neroste. Míchání volí hlavně řidiči starších aut a vozů po záruce. Některé pumpy k němu dokonce samy nabádaly řidiče.
Úspora ale nemusí být dlouhodobá. Při chladném počasí vůz s takovou směsí špatně startuje. Spotřeba namíchaného paliva je také výrazně vyšší, může dojít i k poškození auta, které na směs není upravené.
Za zničený katalyzátor zaplatí lidé desetitisíce korun
Zničené mohou být ventily motorů, spalovací prostor v hlavě válců, nebo dokonce katalyzátor. Záleží pouze na typu vozu. „Může dojít k tomu, že etanol dohořívá až v katalyzátoru a může dojít k vyhoření. Tento katalyzátor konkrétně stojí padesát tisíc korun,“ poukázal vedoucí příjmu v Autoservisu Imofa Martin Remek.
Míchání je jednou z cest, jak se lidé v době, kdy ceny benzinu rostou, snaží šetřit, ale i jedním z důvodů, proč spotřeba benzinu padá (jen loni o sedm procent). Od roku 2008 je propad už sedmnáctiprocentní. I když na silnicích jezdí stále více vozů s dieslovými motory, nerostou přitom ani prodeje nafty.
