„Šmejdi“ vytáhli nový trik: Seniory zahlcují smlouvami s více subjekty

Praha – Pořadatelé předváděcích akcí jsou vskutku vynalézaví. Nyní vymysleli nový trik, jenž lidem ztěžuje odstoupení od uzavřených smluv – nutí je kromě kupní smlouvy uzavřít i zprostředkovatelskou smlouvu s jiným subjektem. Tím klienty matou. Pokud lidé chtějí od hlavní smlouvy odstoupit, řada z nich zapomene na druhou smlouvu. O tomto triku informoval časopis dTest s tím, že lidé se tak připravují o stovky korun.

Stále nové a nové taktiky jsou převážně mířeny na seniory. Pořadatelé klienty na předváděcí akci přesvědčí k uzavření hlavní, zejména kupní nebo cestovní smlouvy. Kromě ní ovšem nic netušící zákazník uzavírá ještě zprostředkovatelskou smlouvu s jiným subjektem. Na tuto skutečnost ho ovšem pořadatelé neupozorňují. 

„Většinou je závazek zaplacený rovnou. To, co vypadá jako záloha, tak je ve skutečnosti úplata za zprostředkování,“ konstatoval právník dTestu Miloš Borovička. Zprostředkovatelem je podle něj často „nějaký nedohledatelný živnostník“. „Takoví lidé většinou nepřebírají pošty. Je to osoba, ze které ty peníze nikdy nikdo nedostane,“ dodal právník.

Podle Borovičky tento trik využívá třeba společnost Beck Reisen – většinou na sjednávání zájezdů. „Je to prostě takový úkon, kterého si nevšimnete. Zásobují klienty pořád více dokumenty,“ upozornil Borovička s tím, že se najednou náhodně objeví i papír o záloze, o zprostředkování. Hlavně starší lidé jsou navíc důvěřiví a myslí si, že odstoupení nebude problém.

Komentář právníka Miloše Borovičky (zdroj: ČT24)
  • Na nekalé praktiky odehrávající se na předváděcích akcích můžete upozorňovat na webové stránce Nesvarnik.cz. 

Spotřebitelé by měli podle dTestu vždy vycházet nejen z informací na pozvánce, případně z údajů, které o sobě společnost poskytne během předváděcí akce, ale především ze samotné smlouvy či ze všech smluv, které podepíší.

„Odstoupení je nutné učinit vždy vůči subjektu, který je na smlouvě uveden, bez ohledu na to, zda s ním spotřebitel sám jednal, či nikoliv. Pokud ani takový postup nevede k úspěšnému výsledku, neboť druhá smluvní strana nekomunikuje, nezbývá, než se obrátit na soud,“ dodává dTest.  

Pozor na zájezdy mimo Evropskou unii

Podle nedávného vyjádření Evropského spotřebitelského centra přišli organizátoři předváděcích akcí také na nový způsob, jak se vyhnout kontrolám a vzrůstajícímu odporu české veřejnosti vůči těmto akcím. Své zákazníky vozí na předváděcí prodejní akce do zahraničí mimo země EU.   

„Pokud vyjedete třeba do Turecka, součástí určitých poznávacích zájezdů bývají návštěvy výroben koberců nebo šperků. Tam uzavřená smlouva se ovšem řídí tureckým právem a ani Evropská spotřebitelská centra v tomto ohledu nemohou pomoci,“ podotkl Borovička.

Velký zájem o triky na předváděcích akcích vyvolal dokumentární film Šmejdi. Společnost se nyní proti podobným taktikám bouří. Změny přicházejí i v legislativě a padají tučné pokuty.

"Šmejdi se nyní bojí a svoji činnost nějakým způsobem zmírňují. Jsou i informace, že budou svou činnost omezovat, ale to se uvidí. Každopádně jsou pokuty jedna věc, druhá věc je, že jde o společenský problém – jde o to, jak se chováme k seniorům, ke svým blízkým, jestli naplníme jejich volný čas nebo ho naplní tím, že budou jezdit na předváděcí akce," prohlásil Borovička.

  • Česká obchodní inspekce (ČOI) udělila od ledna do května organizátorům předváděcích akcí pokuty za 10,3 milionu korun. Objem sankcí i jejich počet roste, loni za stejné období výše sankcí činila 1,9 milionu korun.
Vydáno pod