Pozor na zájezdy přes slevové servery – cestovky nemusí být pojištěné

Praha – Slevové portály podle odborníků nekontrolují, jestli jsou pojištěny cestovní kanceláře, které jejich prostřednictvím nabízejí svoje zájezdy. Snadno se tak může stát, že si zákazníci objednají dovolenou u cestovky bez platného pojištění proti úpadku. Příkladem z poslední doby je třeba CK Solymar, jejíž pojištění vypršelo na začátku července, přesto ale dál prodávala zájezdy.

CK Solymar byla pojištěna u společnosti UNIQA proti úpadku do začátku července. Pojišťovna vypověděla pojistnou smlouvu s CK dne 20. června 2013 s uplynutím doby pojištění 2. července 2013. Ačkoliv byla cestovní kancelář dlouhá léta bezproblémovým klientem UNIQA, pojišťovna se nedávno dozvěděla o změně vlastnické struktury a také o změnách ve skladbě a objemech obchodů, a proto smlouvu vypověděla.

Solymar prodávala zájezdy na Sicílii i přes slevové servery. „Přes slevový portál Slevomat.cz bylo v předchozích měsících prodáno okolo 750 voucherů na zájezdy s CK Solymar v termínech od dubna do listopadu. Nicméně od jara se zrealizovalo již několik turnusů, proto by velká část klientů takto zakoupených zájezdů již mohla mít dovolenou vyčerpanou,“ domnívá se tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).

Klienti, kteří zakoupili a uhradili zájezd u CK Solymar, ale už na něj neodjeli či neodjedou, se musí s pohledávkou obrátit nejprve na kancelář. Pokud by bylo v budoucnu oznámeno, že CK z důvodu insolvence končí svou činnost, lze poté uplatnit nároky vzniklé do 2. července 2013 vůči UNIQA, u níž bylo do tohoto data platné krytí pro případ úpadku CK.

Zájezd koupený přes slevový portál reklamuje až polovina lidí

V loňském roce si Češi přes slevové portály koupili na 80 000 zájezdů za 180 milionů korun. Vedle spokojených klientů ale přibývá i těch, kteří by na dovolenou se slevou rádi zapomněli. Zatímco v klasických cestovních kancelářích reklamuje pobyt průměrně 5 procent zákazníků, na pobyty koupené přes slevový server si stěžuje až polovina klientů – nejčastěji na jídlo nebo ubytování. Například proto, že místo apartmánů na pláži dostanou zapadlý hotel několik kilometrů daleko.

„V momentě, kdy kupuji za poloviční cenu, tak nikdy nemám záruky, že kvalita služeb bude taková, jaká by měla být,“ upozorňuje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Pavel Hlinka.

Samozřejmě platí, že i zlevněný pobyt má klient právo reklamovat. Stížnost by měl vždy podat cestovní kanceláři, nikoli slevovému serveru.

Slevomat zákazníkům, kteří si dovolenou zakoupili na pozdější termín, vrátí peníze v rámci Garance spokojenosti v plné výši. „Tímto způsobem přistupujeme k zákazníkům ve všech případech, kdy dojde k pochybení ze strany našeho partnera,“ ujistil obchodní ředitel Slevomatu Ivo Šmíd. Slevový server podle něj navázal s CK Solymar spolupráci na základě předloženého certifikátu o pojištění proti úpadku, který byl platný do 28. února 2014.

Asociace: Jedná se spíš o menší portály

U kterých slevových serverů hrozí riziko, že nabídnou zákazníkům dovolenou od cestovek, které nejsou řádně pojištěné? „Většinou se jedná o menší portály, které nemají možnost si to prověřit, nebo si to prověřit nechtějí, protože chtějí mít alespoň nějakou nabídku,“ upozorňuje Martin Bareš, zástupce Asociace portálů hromadného nakupování.

„Když poté slevové agregátory nabízejí takové zájezdy, tak zákazník vůbec nemá šanci poznat, jestli je ta nabídka kvalitní, nebo ne,“ dodává Bareš, který doporučuje klientům, kteří si hodlají prostřednictvím slevového portálu koupit dovolenou, aby se sami aktivně zajímali o to, kdo zájezd organizuje a zda je pojištěn proti úpadku.

V případě, že cestovatel narazí na podobný problém jako klienti CK Solymar, radí Bareš obrátit se přímo na slevový portál, u nějž svou dovolenou zakoupil. V neposlední řadě lze podobným situacím předcházet a kupovat si zájezdy se slevou jen u prověřených a důvěryhodných poskytovatelů, kteří jsou jednak sami pojištění a jednak prověřují pojištění svých partnerů.