Protestní akce je podle svazu přímý důsledek krachu dvoutýdenních jednání mezi odbory a vedením DB, kdy se obě strany nedokázaly dohodnout na pracovních podmínkách strojvůdců a na postavení svazu GDL uvnitř železničního koncernu.
Nadcházející stávka bude vůbec nejdelší v historii DB. V osobní dopravě potrvá 98 hodin, o 26 hodin víc než dosud nejdelší protestní akce strojvůdců v listopadu 2007. V nákladní dopravě bude nadcházející protest ještě delší, členové GDL zastaví práci už ve středu v 15:00 a obnoví ji až společně se strojvůdci osobních vlaků.
Česka se stávka dotkne stejně jako při minulých protestech německých železničářů. „Mezinárodní vlaky přes Ústí nad Labem do Německa budou v době stávky začínat a končit v Drážďanech,“ sdělil mluvčí Českých drah Radek Joklík. Dopravce podle něj chystá mimořádná opatření, aby všechny spoje jely na českém území podle jízdního řádu. Problémy by se nicméně mohly objevit u cestujících s místenkami, protože není jisté, zda se podaří dodržet původní řazení vlaků.
Spor mezi strojvůdci a vedením DB je dlouhodobý. Svaz GDL zpočátku požadoval především zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby o dvě hodiny týdně. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 000 a 46 000 eury (998 000 a 1,27 milionu Kč) ročně. Strojvůdci u DB pracují 39 hodin týdně.
Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání mezi odbory a vedením DB zasekly na sporu o postavení GDL v rámci DB. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje víc zaměstnanců železničního dopravce.