Přibývá lidí, kteří kupují byt, aby ho pronajímali

Praha – Realitní trh ožívá, zájem o koupi nových bytů vzrostl oproti minulým rokům až o 15 procent. Až čtvrtina lidí si kupuje nový byt jako dlouhodobou investici a pak jej pronajímá. Návratu počtu prodaných bytů na úroveň před hospodářskou krizí nahrávají i rekordně nízké úroky hypoték. Nárůst zájmu se ale vesměs týká oblastí s vyšší kupní silou.

Zatímco v roce 2011 kupovalo byty jen jako investici 12 % majitelů, o tři roky později už je to rovná čtvrtina z nich. Nejvíce do bytů investují podnikatelé nebo lékaři. „Byt je ideální investiční příležitostí, protože při relativně nízkém riziku, dosáhnu velmi slušného výnosu kolem pěti procent,“ říká ředitel společnosti prodávající byty Evžen Korec.

Nejoblíbenější jsou byty 2+kk s výměrou kolem 50 metrů za zhruba dva miliony korun. Odborníci doporučují vybírat pro nákup menší byty v novostavbě. Pokud je blízko hromadná doprava, může být klidně i na okraji města.

Tomáš Matras z Asociace realitních kanceláří ČR:

„Je to spíše v oblastech s vyšší kupní silou, to znamená zejména v Praze, Brně a dalších krajských městech. V ostatních krajích, jako je třeba Ústecký nebo Pardubický, takový zájem o nákup nemovitostí není.“

Ceny bytů jdou po letech opět nahoru, což ovšem neplatí všude. Rostou především v Praze a středních Čechách, v posledních měsících se přidal také Olomoucký a Moravskoslezský kraj. A podobně vyznívá i srovnání bytů, například šedesátimetrový byt v zajímavé lokalitě v Praze vyjde na více než 3,5 milionu, zatímco třeba v Českých Budějovicích vyjde zhruba na polovinu a v nejlevnějších regionech, tedy v severních Čechách a na Moravě i na čtvrtinu.

Homestaging pomáhá prodat či pronajmout byt rychleji a třeba i za víc peněz

Ke zvýšení ceny těch bytů, které již nějakou dobu slouží, pomáhá mimo jiné takzvaný homestaging – tedy zatraktivnění nemovitosti před prodejem. Profesionálové dokáží byt proměnit tak, že se prodá v průměru nejpozději do 37 dnů a bezmála o 7 procent dráž.

Většina lidí také spoléhá na to, že budoucí kupec si dokáže prostory představit vyklizené, a se svým nábytkem. Praxe ale ukazuje, že právě toto většina lidí nedokáže. Proto je cestou k úspěchu vyklidit věci z bytu, prostor otevřít a vyčistit. Čím více byt připomíná hotelový pokoj, tím lépe.

K dobrým trikům patří prosvětlení inzerovaných pokojů, odstranění přebytečného nábytku, který zmenšuje prostor, a stejně tak výměna drobných dekorací. „Homestaging je v podstatě marketingový nástroj, jak usnadnit a urychlit prodej nebo pronájem bytu. Stejně tak i vzorového bytu, nebo developerského projektu,“ přibližuje senior designérka Zuzana Wiesnerová.