Týden bez Lufthansy končí, tři stávky ponechaly na zemi 160 tisíc lidí

Frankfurt nad Mohanem – Týden stávek pilotů Lufthansy skončil. Členové odborového sdružení Vereinigung Cockpit se opět pokusili zastavit připravovanou změnu důchodového systému Lufthansy, stávkovali v pondělí a úterý a znovu ve čtvrtek. Kvůli čtvrtečnímu protestu společnost zrušila 62 dálkových letů, do svého cíle se nedostalo na 12 tisíc cestujících.

Desátá ze série stávek trvala 21 hodin, ochromila mezikontinentální provoz Lufthansy téměř na celý čtvrtek. Netýkala se krátkých a středních linek. Nebyla však tento týden první, spíše učinila tečku za divokým týdnem, během kterého zůstalo na zemi na 160 tisíc cestujících. Většina z nich neodletěla v pondělí, kdy stávka přerušila provoz vnitroevropských linek, a úterý, kdy nelétalo takřka nic – ke stávce se připojili piloti z dálkových letů a nákladních letadel.

Piloti nespokojení s chystaným omezením výsluh při předčasném odchodu do důchodu zatím stávkovali desetkrát, tento týden ovšem poprvé od října. Lufthansa oznámila, že bude s odboráři dále jednat, nikoli však přímo. Protože taková jednání k ničemu nevedla, chce nyní řešit konflikt s piloty přes prostředníka.

Důchodový program, který vznikl před desítkami let, umožňuje pilotům předčasný odchod do penze v 55 letech. Aerolinky jim poté až do dovršení zákonného důchodového věku vyplácejí část předchozí mzdy. Lufthansa chce nyní pro nově najaté piloty posunout věk pro odchod do penze na 59 let, což zdůvodňuje tím, že si ve vysoce konkurenčním prostředí nemůže dovolit udržet důchodový program v dosavadní podobě.

Airbus A340-300 Lufthansy
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Skupina Lufthansa je největší evropskou leteckou společností co do počtu přepravených cestujících, velikosti flotily i počtu destinací. Kromě samotného německého vlajkového dopravce pod ni ovšem patří také rakouské Austrian Airlines, švýcarské Swiss International Airlines a nízkonákladové Germanwings včetně všech dceřiných společností jako Edelweiss či Eurowings. Mezi největší konkurenty patří kromě tradičních aerolinek Air France-KLM a International Air Lines (tj. British Airways a Iberia) také nízkonákladoví dopravci. Ty považuje Lufthansa za největší hrozbu, která ji vede k úsporným opatřením, jako je úprava důchodového systému a také příprava nového nízkonákladového dceřiného dopravce.