Českou pivní kulturu chce svaz dostat na seznam UNESCO

Události: Snaha zapsat českou pivní kulturu na seznam UNESCO (zdroj: ČT24)

Výrobci piva usilují o zápis české pivní kultury na seznam světového nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Svaz výrobců už se záměrem uspěl v Jihočeském kraji. Spotřeba piva v Česku roste navzdory zvyšujícím se cenám, víc ho ale lidé vypijí doma než v hospodách.

Světlý ležák je nápoj, kterým se Česko zapsalo na světovou pivní mapu. A brzy možná i do seznamu kulturního dědictví UNESCO spolu s celou tuzemskou pivní kulturou. Svaz pivovarů bude usilovat o národní přihlášku.

„Není to tak jednoduché, že bychom chtěli zapisovat jenom tu danou kategorii a její výrobu. Je to i o sociálním a kulturním aspektu setkávání lidí v hospodě,“ vysvětluje výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. „Je to i o použitých surovinách, o sládcích. Pokud budeme všechno stíhat, tak bychom tu přihlášku měli podat příští rok v únoru,“ dodává. 

„České pivo má výbornou kvalitu a výborné renomé už nyní – minimálně v evropském regionu. Ale tohle mu samozřejmě pomůže,“ říká k tomu manažer pro strategii Budějovického Budvaru Robert Chrt.

Češi vypijí nejvíce piva na světě

Regionální přihlášku podával svaz také v Plzeňském kraji. I tam to podle něj vypadá na úspěch.

„Když vidíte, jak je to pivo pěkně načepované, je za tím práce sládků a obchodních sládků, kteří školí lidi, aby věděli, jak s tím pivem zacházet. A také kvůli tomu sem jezdí spousta turistů,“ popisuje emeritní vrchní sládek Plzeňského Prazdroje Václav Berka.

Pokud se zápis na světový seznam UNESCO podaří, turistů by mohlo ještě přibýt. Hlavní je ale pro pivní kulturu tuzemská spotřeba. Češi už skoro třicet let vedou celosvětové žebříčky v konzumaci piva. Podle svazu pivovarů loni průměrný Čech vypil 272 půllitrů. Před covidem to ale bylo o dvanáct piv ročně víc.

„První věc je, aby Češi nadále konzumovali pivo právě v hospodě. Gastronomie po covidu a po energetických šocích čelí obrovským výzvám,“ říká Chrt. To je vidět i na srovnání poměru prodejů v obchodech a restauracích. Lidé se do hospod vrací pomalu, nejde ale o jediný problém. „V restauracích dojde k úpravě DPH na 21 procent. Takže se bojíme, že některé restaurace budou muset zvednout cenu,“ dodává Berka.