Vlaky a autobusy v prosinci zdraží. Otázka o kolik, zůstává stále nezodpovězená

UDÁLOSTI: Objednatelé i dopravci shodně avizují, že ceny půjdou nahoru (zdroj: ČT24)

Druhou prosincovou neděli začnou ve veřejné dopravě platit nové jízdní řády a zároveň i ceníky jízdného. Zatímco však návrhy jízdních řádů jsou na světě, nové ceníky kraje a dopravci vesměs tají. Není zatím ani jasné, o kolik zdraží České dráhy, ani státní jednotný tarif, i když ministr dopravy hovořil o tom, že by měl být nový ceník výsledkem diskusí, které se měly uskutečnit počátkem října. Z krajů sice uvažuje o zdražení většina, ale jen část z nich už ho schválila.

„Všem dopravcům rostou náklady. Promítnutí části zvýšených nákladů do ceny jízdného je nevyhnutelné,“ konstatoval již v září ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Jeho úřad má bezprostředně vliv na podobu státního tarifu, který platí na železnici ve všech vlacích bez ohledu na dopravce – a ten se zvýší podobně jako ceníky samotných dopravců.

Rozhodnutí, o kolik zdraží, se v zákulisí očekávalo koncem prvního říjnového týdne, zatím ale nepadlo. Ministr Kupka hovořil o tom, že „bude výsledkem diskusí, které proběhnou začátkem října“.

České dráhy, které jsou největším železničním dopravcem v republice, se chystají zvednout i svůj tarif.  Sice měsíčně utrží z jízdného kolem miliardy korun, k tomu jim miliardu a čtvrt platí stát a kraje v rámci objednávky veřejné dopravy, přesto se jim v prvním pololetí nedostávalo dalších 931 milionů. Dopravce odkázal hlavně na zdražení energií. Ani u drah ale není ještě jasné, o kolik ceny jízdného vzrostou.

Generální ředitel drah Michal Krapinec naznačil v podnikovém měsíčníku, že za maximum považuje zvýšení cen o 20 procent, za reálnější ale považuje patnáctiprocentní zdražení.

Dráhy ovšem mohou podle vlastního tarifu prodávat jízdenky jenom na část svých vlaků. Některé kraje si prosadily, že se bude uznávat výhradně jejich regionální tarif (plus jednotný státní). Jiné prodávají své jízdenky jako alternativu k tarifu drah. Jejích zdražení avizovalo sedm z třinácti regionů, ovšem jen čtyři z nich již mají jasno.

Patří k nim Ústecký kraj, kde zdraží hlavně jednotné jízdenky. Nejlevnější určená pro velmi krátké cesty bude místo dosavadních 14 korun stát 17, cesta dlouhá zhruba patnáct kilometrů zdraží z 30 na 37 korun.

Kromě severozápadu Čech je o zdražení již rozhodnuto také v Moravskoslezském, Zlínském kraji a na Vysočině. Středočeský kraj ještě konečné rozhodnutí neučinil, ke zdražení jízdenek ale také spěje. Uvažují o tom i v Jihomoravském a Královéhradeckém kraji.

I tak ale kraje zvýšením jízdného pokryjí jen část nákladů, a tak budou muset více doplácet i ze svých rozpočtů. Krajský úřad Vysočiny podle mluvčí Jitky Svatošové očekává, že zdražení jízdného pokryje asi 42 milionů, avšak kvůli zvýšeným nákladům by bylo potřeba 200 milionů korun.