Pravidelná zpoždění na dráze mají dohru. Ministerstvo chce zpřísnit podmínky pro zadávání zakázek

Události: Problémy na železnici pokračují (zdroj: ČT24)

Ministerstvo dopravy chce zpřísnit podmínky pro zadávání zakázek na dotované rychlíky. Impulsem pro to je například situace na lince z Ústí nad Labem do Kolína, kde má dopravce RegioJet nedostatek lokomotiv a cestující to pociťují až hodinovými zpožděními. K těm navíc dochází velmi často – v srpnu se komplikace, za kterou se firma omluvila, opakovala každý šestý den. RegioJet proto čekají pokuty, odebrání zakázky mu však zatím nehrozí.

Každý den jsou na lince z Ústí nad Labem do Kolína potřeba tři lokomotivy, každá s třemi vagony. Minimálně v pěti srpnových dnech se ovšem RegioJetu rozpadl provozní koncept a místo tří lokomotiv měl k dispozici jen dvě.

Se dvěma lokomotivami sice dopravce zvládl odbavit všechny spoje, ale jen s velkými zpožděními. „Bylo to primárně vlivem závad na hnacím vozidle,“ řekl výkonný ředitel vlakové dopravy RegioJetu Jakub Svoboda.

Jadran má přednost

RegioJet přitom na zmíněném úseku jezdil až do léta bez problémů, jenže poté začaly jezdit jeho vlaky na Jadran a potřeba lokomotiv logicky vzrostla. Zatímco komerční vlaky pro turisty vyjely, ty objednávané státem neměly prakticky žádnou zálohu, a to si firma ještě půjčila dvě staré lokomotivy.

„Je to o tom, jak byla smlouva dojednána s ministerstvem dopravy a jaké byly požadavky v rámci smlouvy. My ji plníme,“ tvrdí Svoboda.

O zakázku se ještě za předchozí vlády ucházely i České dráhy (ČD), jenže RegioJet nabídl nejnižší cenu – podle ČD ale nereálně nízkou. „Mám celkové pochybnosti nad systémem výběrů,“ uvedl tehdejší generální ředitel Českých drah Ivan Bednárik.

Ministerstvo chce zatím situaci řešit pokutami, v současnosti v řádu desítek tisíc korun. Za jediný den provozu linky přitom RegioJet inkasuje od státu asi 190 tisíc.

Ministr: Nejde o jednoduchou právní situaci

„U dopravců, kteří nebudou plnit svoje závazky, budeme bránit tomu, aby vstupovali do dalších výběrových řízení. Bohužel v tomto ohledu nemáme úplně jednoduchou právní situaci,“ přiznal ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Linka Ústí nad Labem – Kolín však rozhodně nepředstavuje jediný problém podobného ražení. Při velké vlně přebírání spojů od Českých drah se nevedlo zejména Arrivě, tehdy ale svízelnou situaci přehlušil za dva měsíce covid. Vzhledem k většímu zájmu cestujících jsou aktuální problémy daleko zřetelnější.