Ministerstvo dopravy chystá změny. Za volant už od sedmnácti let, držení mobilu při řízení za čtyři body

Události: Chystají se změny pro řidiče (zdroj: ČT24)

Ministerstvo dopravy dokončuje návrh nového bodového systému. Změnit má třeba kategorie trestných bodů, a to ze současných pěti na tři, ale také má upravit ohodnocení některých přestupků. Za používání mobilu během jízdy má nově řidič dostat čtyři body. Za volant by ovšem nově mohli usednout lidé už od sedmnácti let.

V běžném provozu skoro sedmnáctiletý Jan Ušela za volant ještě nesmí. Na okruhu už je ale vicemistr republiky v automobilovém slalomu juniorů. „První auto jsem začal řídit ve čtrnácti, naježděno už mám dvě a půl sezony,“ sděluje Ušela.

Na okruhu každou sezonu najezdí přes dvě stě kilometrů. Na závody nebo tréninky ho ale někdo musí odvézt –⁠ hlavně strýc. „On je hodně rozvážný, vnímá to, co mu člověk říká, jako řidič je kliďas,“ říká Martin Ušela o svém synovci.

Podle plánu ministerstva dopravy by po absolvování autoškoly mohl do provozu člověk právě už v sedmnácti letech, ovšem pod dohledem jiného šoféra, který má řidičák alespoň deset let a má čisté konto trestných bodů.

„Tam, kde to zavedli, se to opravdu velmi pozitivně projevilo právě na počtu nehod u těch začínajících řidičů, protože mají vedle sebe v tom prvním roce někoho, kdo je upozorňuje na možná rizika a vede je k větší ohleduplnosti,“ prohlašuje ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle bývalého ministra dopravy Karla Havlíčka (ANO) je někde ještě nižší věk, domnívá se však, že sedmnáct let je minimální hranice, která by měla být.

Přísnější podmínky během prvních dvou let

I na takového řidiče by se vztahoval takzvaný řidičák na zkoušku. Tedy během prvních dvou let by pro něj platily přísnější podmínky. Ministr chce, aby po závažnějších přestupcích musel takový šofér absolvovat kurz a také přezkoušení. Bodovou hranici by ale podle Kupky mohl mít stejnou jako ostatní.

„Dává smysl nastavit prevenční kurzy pro ty, kteří spáchají několik přestupků během prvních dvou let, a zároveň zvážit, jestli ta bodová hranice nemá být nižší,“ míní předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN). Podle předsedy poslaneckého klubu SPD Radima Fialy by řidiči měli prokázat, že se v provozu budou chovat správně.

Trest za mobil za volantem se má zdvojnásobit

Novela má ale hlavně zpřehlednit bodový systém. Ze současných pěti kategorií trestů mají vzniknout tři – za dva, čtyři a šest bodů. A třeba trest za držení mobilu za jízdy se má oproti současné době zdvojnásobit.

„Do čtyřbodové kategorie postupuje právě nevěnování se řízení, držení elektronického zařízení za jízdy, protože se ukazuje, že v tomto směru je častou příčinou závažných dopravních nehod,“ uvádí Kupka.

O úpravě bodového systému se už mluví několik volebních období. Podle současného šéfa resortu by změna měla platit od roku 2024.