Prodej Aera Vodochody je dokončený. Získal ho maďarský finančník

Aero Vodochody nově patří společnosti HSC Aerojet, v níž má většinu maďarský finančník Szalay-Bobrovniczky. Menší podíl vlastní česká skupina Omnipol. Vedení společnosti se ujímá Viktor Sotona, ve funkci nahradí Dietera Johna. Aero dosud vlastnila skupina Penta. Součástí prodeje je i letiště Vodochody, řekla mluvčí Omnipolu Marika Přinosilová. Aero zaměstnává přes třináct set lidí, je největším tuzemským výrobcem letecké techniky.

Výroba společnosti Aero Vodochody
Zdroj: ČTK Autor: Ondřej Hájek

Smlouva o prodeji byla podepsána v červenci, transakci posuzoval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v srpnu povolil vstup maďarského partnera.

„Aero bude i nadále rozvíjet všechny tři pilíře svého podnikání, kterými jsou výroba a vývoj vlastních letounů, dále MRO zakázky na údržbu a opravy letounů, a rovněž výrobní programy aerostructures, tedy dodávky leteckých celků domácím a zahraničním zákazníkům,“ uvedl nastupující šéf Sotona, který dosud vedl společnost Era, která vyrábí i vyvíjí systémy pro zajištění letového provozu. Pod jeho vedením dosáhla firma rekordních tržeb a zdvojnásobila počet zaměstnanců.

Mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík potvrdil předchozí informace uveřejněné v médiích, podle nichž získává Omnipol ve společnosti HSC Aerojet dvacetiprocentní podíl a osmdesátiprocentní podíl ovládne maďarská skupina, která má zajištěné financování své investice státní Maďarskou rozvojovou bankou, což svědčí o zájmu Maďarska o další spolupráci.

Maďarská rozvojová banka poskytla úvěr 150 milionů eur. Aero ve středu navštívila maďarská delegace a maďarská armáda už dříve projevila zájem o dvanáct letounů L-39NG. Maďarsko postupně využívalo všechny typy proudových letounů vyrobené v Aeru.

Omnipol je dlouhodobým partnerem Aera zodpovědným za obchodní aktivity v řadě zemí a je také od roku 2015 strategickým partnerem projektu L-39NG. Penta Aero vlastnila čtrnáct let, získala jej po privatizaci. Aero letos začíná sériově vyrábět nový letoun L-39NG. Má například také uzavřené kontrakty na opravy a modernizace 35 letounů L-39 a L-159 pro zákazníky v Česku i v zahraničí. Dodává například též pro vojenský letoun C-390 Millennium, civilní letoun Airbus A220, společnost ST Engineering Aerospace či pro českého výrobce letounů L-410, firmu Aircraft Industries.

Podle posledních zveřejněných hospodářských výsledků z předloňského roku hospodařila společnost se ztrátou, důvodem byly mimo jiné značné investice do certifikace nového letounu L-39NG. Provozní ztráta před odpisy činila 383 milionů korun, celkové příjmy dosáhly 2,9 miliardy korun.

Výsledky za loňský rok zatím Aero nezveřejnilo. Původně předpokládalo návrat k zisku, avšak mimo jiné i kvůli dopadům pandemie, která zastavila nebo výrazně zpomalila některé transakce, bude podle předběžných odhadů hospodaření opět ztrátové, avšak ztráta by měla být nižší než v roce 2019.