Největší brzdou vzdělávání jsou někteří rodiče. Nemají představu, co budou děti potřebovat za dvacet let, prohlásil šéf Scio

Ondřej Šteffl byl hostem Interview ČT24 (zdroj: ČT24)

Nepovinným testováním na covid začal nový školní rok. Ministr vyzval učitele, aby hned od září nešíleli s doháněním učiva. Zakladatel a ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl si myslí, že by učitelé měli být po covidovém roku na děti hodní. Zároveň upozornil rodiče, že školy neumí jejich děti připravit na život v 21. století. Největší brzdou ve vzdělání jsou podle něj právě rodiče – naprostá většina z nich nemá představu, co jejich děti budou potřebovat za dvacet let, upozornil Šteffl, který byl hostem Interview ČT24.

„Učitelům bych řekl, buďte na děti hodní, oni když něco neumí, tak to nedělají schválně. Vy, děti, nebojte se. A rodičům bych řekl, takhle škola vaše děti sotva připravuje na dnešek, ale určitě ne na 21. století, “ vzkázal Šteffl na začátek školního roku. Zároveň je ale rád, že není ministrem školství.

Šteffl také poznamenal, že zásah do vzdělávání dětí byl loni kvůli koronaviru hodně hluboký. „Z doby covidu nám zůstaly nějaké problémy a ty budeme muset řešit. A pak nás ten covid naučil spoustu věcí,“ řekl a dodal, že jde například o zkušenost pracovat on-line.

„Ale kombinovaná výuka, kdy děti jsou tři dny doma a dva dny ve škole, to jsou věci, které bychom mohli využít a bylo by to skvělé, kdyby to zůstalo,“ řekl a je rád, že resort školství takový typ výuky povolil. 

Určitě je podle něj spousta dětí, pro které bude letošní školní rok méně náročný – a naopak. Stejně tak pro učitele. Stát by měl podle něj udělat vše pro to, aby školy nebyly ve špatném stavu a držely si úroveň kvality.

To podle něj znamená, že určitá „rozrůzněnost“ škol je vlastně skvělá, když každá z nich učí jinak. „Bohužel v České republice zatím panuje představa pana ministra Nejedlého, že máme mít jednotné školství. A kdekdo si myslí, že on dělá tu školu nejlíp a že by to všichmi měli dělat stejně,“ dodal Šteffl.

Problémem je pak ale jednotná přijímací zkouška na střední školu, která nemůže obstát, konstatoval Šteffl. „Je to největší hloupost, jakou jsme za posledních několik let udělali. Když si přečtete ministerskou strategii, tak tam se možná na pěti místech konstatuje, že ta jednotná státní přijímací zkouška má negativní vliv na to, co se děje ve školách,“ popsal. 

Zvláště během posledního roku si rodiče stěžovali na to, že jejich děti mají učiva mnoho nebo naopak málo. Šteffl si ale myslí, že by škola měla mít jasno v tom, co dělá. „Těžko můžou školu řídit rodiče, ti na to nejsou vybaveni,“ řekl.

Slovní hodnocení místo známek

Šteffl je zástancem slovního hodnocení místo známek. Upozornil, že zejména děti jsou stroje na učení a nepotřebují k tomu známky. „Když dítě necháte na pokoji a chvíli se na něj dívate, zjistíte, že se něco učí. Chodit, mluvit, jak to chutná… Děti se pořád učí a známku k tomu vůbec nepotřebují,“ vysvětlil.

V této souvislosti zmínil například Dánsko, kde se na prvním stupni vůbec neznámkuje. „Je potřeba rodičům vysvětlovat, že známka v mnoha ohledech škodí. Vy ty děti učíte, že učení se dělá za odměnu, kvůli té jedniččce,“ prohlásil.

Největší brzdou vzdělávání jsou proto rodiče, kteří se dětí ptají na známky a chtějí, aby se děti učily jako oni, tvrdí Šteffl. Podle něj ale bude těžké takový pohled v českém školství a rodinách změnit. Za daleko zásadnější považuje u dětí rozvíjet schopnosti jako je navazování dobrých vztahů, vysoká odolnost vůči nejistotě, týmová práce, kritické myšlení nebo kreativita.