
UDÁLOSTI: Znovu jezdí vlaky do Polska
Mezistátní železniční doprava z Česka začala ožívat v polovině června a nyní již nechybí spojení do žádného ze sousedních států. Jezdí vlaky do Bratislavy, Vídně, Berlína a nově i do Varšavy. Cestování do Polska zatím ovšem zdržují hraniční kontroly. „Může docházet k mírným zpožděním, protože kontrola jedné osoby může trvat jednu až dvě minuty,“ upozornila mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.
Z jednotlivých linek ještě čeká na resuscitaci přímé spojení Prahy s Mnichovem, jejíž odklad zdůvodnily České dráhy výlukou v Německu. Nejezdí ještě vlaky do Budapešti, žádný noční vlak a svůj mezistátní spoj do Krakova ještě neobnovil soukromý Leo Express.
Covid-19 a s ním související útlum turismu přinesl i jednu úplnou novinku. RegioJet překvapivě nabídl na léto přímý vlak z Česka do Chorvatska – tedy něco, co zde nebylo posledních deset let. Přímý rychlík Jadran přestal jezdit v září 2009, později ještě jezdily přímé lůžkové vozy do různých chorvarských destinací, ale v posledních dvou letech již nezůstaly ani ony.
Nový přímý vlak Praha–Rijeka bude jezdit třikrát týdně, možná i častěji. „Prodali jsme za několik dnů 20 tisíc jízdenek na tyto spoje, takže předpokládáme, že posílíme ty vlaky na denní frekvenci,“ naznačil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.
I když se cestování vlakem přinejmenším po střední Evropě vrací doslova do starých kolejí, dopravci stále mají více povinností než před příchodem pandemie. Vždy na konečné musí soupravy důkladné vyčistit – nejen zvenku, ale hlavně zevnitř.
„Jsou kompletně dezinfikovány podlahy a cokoliv, čeho se dotýkají cestující. Novinkou je, že každé sedadlo je dezinfikováno potom, co cestující vystoupí, takže je dezinfikováno i během jízdy,“ vylíčil mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.