Nejen novinky. Letní změna jízdních řádů také vrací železnici k normálu

Každoroční letní změna železničních jízdních řádů má letos neobvyklou podobu. Spíše než novinky zavádí „stařinky“ – tedy vrací to, co bylo, než mimořádná březnová změna související s covidem-19 dopravu významným způsobem okleštila. Úplnou novinkou bude start přímého vlaku ze Štýrského Hradce přes Vídeň a Prahu do Berlína. Některé změny se dotknou nočních spojů na Slovensko a větší úpravy v provozu osobních vlaků připravily některé kraje. Projeví se například na Klatovsku či Rakovnicku.

Tabulky jízdních řádů platných od 14. června jsou sice v mnohém odlišné od těch platných do soboty, ale jde převážně o návrat ke stavu před polovinou března, kdy se mnoho vlaků odmlčelo poté, co jimi po vyhlášení nouzového stavu, uzavření škol a omezení svobody pohybu přestali jezdit cestující.

Návrat k normálu, který změna jízdního řádu avizuje, však nebude úplný. Některé tratě ještě zůstanou chudší například kvůli výlukám. Třeba expresy Praha–Mnichov, které uplynulého čtvrt roku nejezdily, budou obnoveny až od pondělí a jen částečně – pojedou pouze z Prahy do Plzně. Pro cestu do Domažlic budou muset cestující přestoupit do osobního vlaku. Dále do Německa ohlásily České dráhy obnovení provozu až „v první polovině července, po ukončení prací na trati“.

Vindobona se do Berlína vrátí v úterý

Covid-19 zpozdil také novinku v podobě obnovené Vindobony – tedy vlaku spojujícího Vídeň, Prahu a Berlín. Původně měla vyjet počátkem května, nakonec dojde na vzkříšení tohoto přímého spojení až v úterý 16. června.

Půjde o prodloužení páru spojů, který jezdil do března mezi Prahou a Štýrským Hradcem a od dubna mezi Prahou a Břeclaví. Od pondělí začne zajíždět opět do Rakouska a druhý den nově do Berlína. Na páru spojů bude jezdit souprava Railjet Českých drah, která tak sveze cestující v Německu vůbec poprvé.

Berlínská Vindobona bude posledním večerním spojem Praha–Berlín a prvním ranním v opačném směru. 

Zhorší se noční obsluha východní části Moravskoslezského kraje, kde před covidem stavěl noční RegioJet v Českém Těšíně a Třinci – po svém obnovení bude obě stanice projíždět. Původně plánovaný Leo Express, který by v půl čtvrté vyjížděl z Ostravy na Slovensko a obsloužil kromě dvou zmíněných měst i Karvinou, potom vůbec nevyjede (města však obslouží alespoň protisměrný Leo Express z Košic).

obrázek
Zdroj: ČT24

Zrušení nových leo expressů je totiž výraznou, i když jen formální změnou. Soukromý dopravce původně sliboval od června nová spojení například z Prahy do Plzně nebo i do Bratislavy i zmíněný ranní vlak Ostrava–Bratislava přes Žilinu, na kterých měly začít jezdit nové elektrické jednotky z Číny. Ty zatím nejsou v provozu a nové linky z jízdního řádu zmizely.

Plzeňský kraj škrtal

V regionální dopravě pocítí letošní letní změnu jízdního řádu například cestující mezi Vsetínem a Horní Lidčí, kde se posune časová poloha ranních spojů – odjezdy ze Vsetína budou místo 5:48 a 6:18 až v 6:08 a 6:28, nově však pojede další odpolední vlak až na hranice do Střelné.

Příhraničí Plzeňského kraje na Domažlicku naopak postihne útlum. Zatímco na návrat mnichovských expresů budou cestující ještě zhruba měsíc čekat, přeshraničními osobními vlaky se svezou pouze o víkendech. Kraj dramaticky seškrtal rozsah jejich provozu – před pandemií jezdily dva vlaky denně každým směrem. Vlaky obsluhují v Česku i zastávky Babylon a Česká Kubice, v čemž je nyní v pracovní dny zastoupí výhradně autobusy.

Není to jediný škrt Plzeňského kraje, který přitom od 14. června rozšiřuje svůj integrovaný dopravní systém a mění podobu sítě autobusových linek. Se změnou jízdního řádu ale mizí sobotní večerní vlak z Plzně do Žihle, v pracovní dny večer nepojede jeden pár vlaků mezi Staňkovem a Poběžovicemi, v neděli ráno zase nepojede první dosavadní vlak ze Sušice do Klatov. O prázdninách nebudou do Klatov jezdit ani osobní vlaky z Rokycan, stejně tak nechá kraj na prázdniny omezit provoz vlaků do Radnic. V Plzni budou zrušeny dva páry spojů na městské lince.

Rozsáhlejší omezení zavedl také Liberecký kraj, který některé vlaky odřekl na dobu letních prázdnin, týká se to i páteřní tratě Liberec–Harrachov.

Karlovarský kraj naopak objednal posílení svých regionálních vlaků v podobě nového večerního páru z Aše do Chebu. Středočeský kraj potom zavádí nové víkendové spojení z Rakovníka do Blatna u Jesenice, ale zato částečně omezuje dopravu na trati Rakovník–Kralovice. Zbylé spoje přitom pojedou vesměs v jiném čase.

Turistickou novinkou z Ústeckého kraje je prodloužení víkendových spojů na vejprtské trati přes hranice až do Cranzahlu, přibude také jeden vlak z Klášterce nad Ohří do Kadaně. Naopak mezi Děčínem a Českou Lípou zanikne jeden ranní vlak, další bude jezdit jen část týdne.

Stávající jízdní řád se mění, nový se již připravuje

Správa železnic vydala krátce před začátkem platnosti řádné změny letošního jízdního řádu i návrh toho nového, který začne platit od 13. prosince. Vzhledem k rozsahu změn, které přinesl letošní jízdní řád, by se nyní měla situace spíše stabilizovat. Přesto návrh některé novinky obsahuje – Leo Express počítá s tím, že v prosinci zahájí provoz některých spojů, jejichž start se nyní odkládá. Správa železnic také ponechala volné označení dopravce na rychlíkové lince Pardubice–Liberec s tím, že se o jejím zadání teprve rozhodne.

Do 10. července je možné posílat k návrhům jízdního řádu pro rok 2021 připomínky, a to objednatelům dopravy. V případě rychlíků a části expresních vlaků (včetně spojů kategorií Eurocity a Railjet) je to ministerstvo dopravy, u osobních a spěšných vlaků kraje či jimi zřízené organizace. Část vlaků provozují dopravci na své komerční riziko a případné změny musí zvážit oni sami – jde o vlaky kategorií RJ, LE, AEx, Intercity, Supercity a také expresy Českých drah, které jezdí z Prahy do Ostravy.