Malíř Vovkanič prohrál spor se Škodou Auto, Kodiaq a Karoq na trhu zůstanou

Malíř a designér Vlado Vovkanič neuspěl ve sporu se společností Škoda Auto. Firma nemusí stáhnout z trhu vozy Kodiaq a Karoq a modely kol Vega a Triglav, rozhodl středočeský krajský soud. Vovkaničovu žalobu, podle které Škoda vyrobila auta i kola na základě jeho návrhů, neuznal. Verdikt není pravomocný, zmíněný malíř a designér se proti němu odvolá.

„Soud dospěl k názoru, že výtvory nejsou předmětem autorského práva,“ uvedla soudkyně Pavla Peltrámová. Už znalec podle ní konstatoval, že kresby nejsou jedinečné a nejde o autorské dílo. Soud proto podle Peltrámové nemohl žalobě vyhovět v žádném ohledu a jednotlivostmi se už nezabýval.

„Cítím zklamání. Jednoznačně,“ řekl po skončení jednání Vovkanič. „Budu bojovat dál,“ dodal.

Znalce podle něj navrhla protistrana a zkoumal design pouze z technologického hlediska. Nezabýval se uměleckým počinem a možností jeho inspirace pro tým Škody Auto. „Soud neuznal naši žádost o revizní posudek, který by přinesl nestranné posouzení,“ upozornil také malíř, jehož mrzí i to, že ho soudkyně nevyslechla a neumožnila mu popsat celý příběh.

„Dnešní rozhodnutí se zcela shoduje s realitou věci,“ reagoval právník automobilky Tomáš Dobřichovský. Už znalec podle něj uvedl, že malířovy návrhy nepřinesly novátorská řešení. „Jde o kompilát dřívějších vozů Škoda,“ prohlásil.

U výkresů podle něj také nelze zjistit, že je opravdu vytvořil Vovkanič. Chybí na nich podpisy i datace. Společnost trvá na tom, že design aut vytvořil jejich tým nezávisle na kresbách.

Rozšířená žaloba

Vovkanič v žalobě tvrdil, že se svými návrhy auta typu SUV kontaktoval v roce 2009 pracovníka Škody. V roce 2010 mu předal skici, které ale dostal po určité době zpět s tím, že firma takové vozy neplánuje. Zhruba v té době se ale podle něj Škoda rozhodla, že SUV vyrábět bude.

Žalobu loni v únoru rozšířil na modely kol Vega a Triglav, které byly původně na autech Kodiaq a Karoq, firma je ovšem použila také u svého nového vozu Scala. Podle malíře firma přejala z jeho návrhů zejména celkovou proporci vozů, výraznou boční linku vedoucí pod okny a prvky na kolech.

Podle znaleckého posudku však automobily na základě návrhů malíře a designéra nevznikly. Znalec na konci května u soudu řekl, že jsou mezi návrhy a vyráběnými auty značné rozdíly. Ačkoli je v některých prvcích zřejmá podobnost, neshodují se.

Velké SUV Kodiaq představila Škoda v září 2016 a na trh se model dostal začátkem roku 2017. Na podzim stejného roku přišel na trh i menší Karoq, který navázal na Škodu Yeti. Oba modely patří v ČR mezi nejprodávanější vozy. Karoq získal v roce 2018 titul Auto roku, Kodiaq zvítězil o rok dříve.