Parkoviště a silnice jako odkladiště vraků by měly skončit. Poslanci schválili snazší odtah

Větší pravomoci pro vlastníky silnic a veřejných parkovišť připravují poslanci. Nově by mohli odtahovat vozidla, která nemají déle než půl roku platnou technickou prohlídku. Novelu zákona podpořilo 179 poslanců, nyní putuje do Senátu. Podle současné legislativy je možné odtáhnout vrak auta jen v případě, že má silně poškozenou karoserii nebo mu chybí motor.

Video Události
video

UDÁLOSTI: Vraky a nepojízdná auta by mohly z ulic mizet rychleji

Mezi zákonodárci ANO, kteří legislativu předložili, je i bývalý ministr dopravy Dan Ťok. Poslanci v důvodové zprávě poukazují na to, že za současného stavu se silnice a veřejná parkoviště mohou stávat místem pro bezplatné uskladnění nepotřebného a často zcela opuštěného majetku.

Že tomu tak je, může být patrné při pohledu do ulic mnoha měst. Třeba v Českých Budějovicích „parkuje“ podle Kristýny Radové ze správy veřejných statků města auto, kterému propadla technická již v roce 2015. Tedy nejezdí a ani jezdit nemůže. Když město vyzvalo provozovatele, aby auto odstranil, nepomohlo to.

„Telefonicky se ozval, že auto odstraní, ale auto bylo pouze přesunuto o ulici dál,“ upřesnila Kristýna Radová. Radnice se potýkají i s tím, že provozovatelé sundávají z odstavených aut registrační značky, aby je úřady nemohly dohledat.

Vraky-nevraky versus mimozemské síly

Zástupkyně předkladatelů Zuzana Ožanová (ANO) ve středu na sněmovním plénu uvedla, že většina takto odstavených vozidel nesplňuje definici vraku v souladu se zákonem. Neexistuje ani zákaz stání vozidel bez platné technické kontroly na pozemních komunikacích, upozornila.

Občas ale dojde i ke svéráznému řešení situace, jak se to stalo v pražských Řeporyjích. Zaparkované vraky „se“ přesunuly na místa, kde překážejí, takže je možné odtáhnout je ihned. Kdo s vozidly manipuloval, zjišťuje policie, na radnici však již našli vysvětlení. „Nějaká zřejmě mimozemská síla zapříčinila levitaci autovraků do páteřních komunikací, odkud musely být neprodleně odtaženy,“ vylíčil starosta Pavel Novotný (ODS).

Tam, kde mimozemské síly nepracují, by ovšem ani případné schválení novely neznamenalo, že by mohla okamžitě přijít velká čistka parkovacích míst. Podle zákona by měl vlastník komunikace provozovatele automobilu nejprve vyzvat, aby vozidlo podrobil pravidelné technické prohlídce, nebo je odstavil jinam.

Pokud by se výzva nesetkala s reakcí, mohl by úřad nechat odstranit vůz na náklady provozovatele až po dvou měsících. Provozovateli auta by také musel říct, kde si vůz může vyzvednout. V případě, že by provozovatel o vozidlo nejevil zájem, vlastník komunikace by je mohl vydražit, případně nechat zlikvidovat.

Další návrhy se týkají parkovacích zón i odtahů z dálnic

Sněmovna do předlohy vložila i návrh Jana Čižinského (za KDU-ČSL) a dalších poslanců z jiných stran, který umožní snazší obnovování parkovacích oprávnění v parkovacích zónách. Obce budou mít právo nahlížet do patřičných registrů a samy si ověřovat údaje o žadatelích.

„Významným přínosem této změny nejen pro obce, ale zejména pro běžné občany bude odpadnutí zbytečných návštěv úřadů za účelem doložení trvání nároku na parkovací oprávnění, což je i cílem elektronizace veřejné správy,“ zdůvodnili svůj návrh poslanci.

Ve sněmovně se objevil i další návrh, který se týká odstraňování nezpochybnitelných vraků – například po dopravních nehodách. Jejich odtažení z místa nehody trvá občas dlouho, poslanci by to chtěli urychlit. Odtahy by v těchto případech zajišťoval výhradně vlastník komunikace, a to na náklady provozovatele vozidla.

„Pro mě je nejdůležitější, aby byly odtahy na dálnici co nejrychlejší, efektivní a zároveň bezpečné pro řidiče,“ řekl poslanec Josef Kott (ANO), který návrh přednesl.

Výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jan Matoušek ovšem vnímá Kottův návrh trochu jinak. „Ve skutečnosti z toho jeho návrh vylučuje řidiče. Policista by mohl odtah nařídit pouze správci komunikace, což je garantovaný přísun nového byznysu pro odtahové služby, které pracují pro ŘSD,“ podotkl.

Pozměňovací návrh sněmovna vrátila do druhého čtení. Řidiči si tak zatím budou moci dál volat vlastní asistenční službu, která bývá součástí pojistky a auto odveze kamkoliv.