
Muž na dálnici D4 pilotoval monopost
„Formule se na běžné silnici chová nepředvídatelně, má jinou brzdnou dráhu než normální auta, jiné zrychlení, jinak zatáčí,“ říká mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Podle něj je velmi nebezpečná zejména nízká výška podvozku. Jakákoliv nerovnost nebo předmět na silnici totiž může formuli rozhodit, nebo dokonce nečekaně zastavit. „Když zaprší, budou navíc tak nízko posazeného a ničím nekrytého řidiče ohazovat před ním jedoucí auta, nic neuvidí, štít helmy mu nepomůže,“ dodává Sirota.
Velmi nebezpečná se pak formule stává ve chvíli srážky, nebo i sebemenšího střetu. „Oproti běžným autům má formule daleko ostřejší hrany,“ upozorňuje bývalý ředitel Besipu Roman Budský s tím, že jakákoliv kolize s dalším vozidlem či chodcem je pak daleko fatálnější. „Další věc je deformační zóna. Ta je u běžných aut vystavěna tak, aby při nárazu chránila nejen řidiče, ale i lidi v okolních vozech. U závodního auta nic takového není, jeho konstrukce chrání jen samotného pilota,“ dodává Budský.
Kromě toho formule nesplňuje ani formální požadavky, aby mohla do běžného provozu. „Nemá SPZ, světla nebo blinkry,“ říká vedoucí Besipu Petr Vomáčka.
Kdo „závodníka“ doprovázel?
„Zřejmě šlo o lehkomyslnou recesi,“ vysvětluje si důvod projížďky formule po dálnici Budský. K podobnému závěru dospěli i Sirota s Vomáčkou, a to zejména díky tomu, že je na videu, dokumentujícím nedělní jízdu formule, vidět, jak ji sleduje další auto. „Evidentně ho kryje,“ komentuje Sirota, „je zjevné, že to byla partička,“ dodává.
„Za volantem mohl sedět třeba někdo z technického personálu vozidla,“ spekuluje Budský. Závodníci formulí si jsou totiž podle něj vědomi nebezpečí běžného provozu a na dálnici by se s takovým autem nevydali.
„Na silnici ale často vídáme i další nezodpovědné řidiče vozidel, která nemají technické parametry k tomu, aby na ni vjeli, a můžou být pro ostatní nebezpečná,“ upozorňuje Budský. Podle něj jde zejména o motokáry nebo závodní motokrosové motorky.