Řidiči nákladních aut způsobili v minulém roce 11 542 dopravních nehod. V porovnání s počtem nehod před osmi lety je to o čtvrtinu víc. Za nárůstem je mimo jiné fakt, že kamionů v provozu přibylo a za řadou nehod je nepozornost a únava. Míst, kde mohou řidiči strávit povinnou přestávku, je výrazný nedostatek.
Počet nehod zaviněných kamiony během let narostl. Šoféři si nemají kde odpočinout
Při nehodách způsobených řidiči nákladní vozů ale loni klesl počet obětí – bylo jich 56, což je nejméně za posledních osm let. Řidiči kamionů jsou také nejčastějšími viníky srážek s technikou silničářů. Celkem se v minulých dvou letech stalo 88 takových případů. Cestářům šoféři zdemolovali 110 kusů techniky. Zranili při tom 19 lidí, z toho devět těžce.
Řidiči kamionů se potýkají s negativním obrazem své profese, kterou podporují videa excesů některých z nich kolující po sociálních sítích. Jde třeba o případ českého řidiče, který v lednu riskantně předjížděl v Bavorsku a jen těsně minul protijedoucí autobus. Muž nyní ve vazbě čeká, zda ho úřady vydají do Německa, kde mu hrozí trest za pokus o vraždu.
Podobné situace, byť ne tak závažné, se na českých silnicích odehrávají každý den. Podobně jako u šoférů osobních aut se i u profesionálních řidičů občas netrpělivost projevuje agresivitou. Nesprávně předjíždějící řidiči nákladních vozů také v úsecích, kde se opravuje vozovka, bývají příčinou ucpání provozu. Zjevné to bylo při nedávných dopravních kolapsech na dálnici D1.
Nehody jsou často přisuzovány únavě a nepozornosti. A to i přesto, že na profesionální řidiče se vztahují přísná pravidla. Po čtyřech a půl hodinách jízdy musí tři čtvrtě hodiny odpočívat. Během jedné pracovní doby může řídit 9 hodin, dvakrát týdně 10 hodin. Překážku v dodržení limitu jim však klade nedostatek míst k zastavení v Česku.
I když se teď začne, za pět let bude Česko stále ve skluzu
Celkem podle silničářů chybí parkovací místa pro 1600 kamionů. Přesto, že o problému se ví dlouho, řeší se pomalu. Část scházející kapacity se má začít stavět letos. Kromě toho se někde objeví i menší odpočívadla bez čerpacích stanic.
Silničáři slibují, že vybudují parkoviště pro tři tisíce kamionů, z toho desetinu do konce příštího roku. Ze státního rozpočtu půjde na výstavbu zhruba miliarda. „Zaspalo se ve chvíli, kdy se ze železnic veškerý materiál postupně začal přesouvat na silnice. V roce 2025 nám bude chybět ještě 150 parkovacích míst,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.