Počet nehod zaviněných kamiony během let narostl. Šoféři si nemají kde odpočinout

Události: Počet nehod způsobených kamiony vzrostl. Řidiči ale nemají dost míst k odpočinku (zdroj: ČT24)

Řidiči nákladních aut způsobili v minulém roce 11 542 dopravních nehod. V porovnání s počtem nehod před osmi lety je to o čtvrtinu víc. Za nárůstem je mimo jiné fakt, že kamionů v provozu přibylo a za řadou nehod je nepozornost a únava. Míst, kde mohou řidiči strávit povinnou přestávku, je výrazný nedostatek.

Při nehodách způsobených řidiči nákladní vozů ale loni klesl počet obětí – bylo jich 56, což je nejméně za posledních osm let. Řidiči kamionů jsou také nejčastějšími viníky srážek s technikou silničářů. Celkem se v minulých dvou letech stalo 88 takových případů. Cestářům šoféři zdemolovali 110 kusů techniky. Zranili při tom 19 lidí, z toho devět těžce.

Statistika obětí nehod zaviněných řidiči kamionů
Zdroj: ČT24/dopravní policie

Řidiči kamionů se potýkají s negativním obrazem své profese, kterou podporují videa excesů některých z nich kolující po sociálních sítích. Jde třeba o případ českého řidiče, který v lednu riskantně předjížděl v Bavorsku a jen těsně minul protijedoucí autobus. Muž nyní ve vazbě čeká, zda ho úřady vydají do Německa, kde mu hrozí trest za pokus o vraždu.

Podobné situace, byť ne tak závažné, se na českých silnicích odehrávají každý den. Podobně jako u šoférů osobních aut se i u profesionálních řidičů občas netrpělivost projevuje agresivitou. Nesprávně předjíždějící řidiči nákladních vozů také v úsecích, kde se opravuje vozovka, bývají příčinou ucpání provozu. Zjevné to bylo při nedávných dopravních kolapsech na dálnici D1.

Nehody jsou často přisuzovány únavě a nepozornosti. A to i přesto, že na profesionální řidiče se vztahují přísná pravidla. Po čtyřech a půl hodinách jízdy musí tři čtvrtě hodiny odpočívat. Během jedné pracovní doby může řídit 9 hodin, dvakrát týdně 10 hodin. Překážku v dodržení limitu jim však klade nedostatek míst k zastavení v Česku.

I když se teď začne, za pět let bude Česko stále ve skluzu

Celkem podle silničářů chybí parkovací místa pro 1600 kamionů. Přesto, že o problému se ví dlouho, řeší se pomalu. Část scházející kapacity se má začít stavět letos. Kromě toho se někde objeví i menší odpočívadla bez čerpacích stanic.

Silničáři slibují, že vybudují parkoviště pro tři tisíce kamionů, z toho desetinu do konce příštího roku. Ze státního rozpočtu půjde na výstavbu zhruba miliarda. „Zaspalo se ve chvíli, kdy se ze železnic veškerý materiál postupně začal přesouvat na silnice. V roce 2025 nám bude chybět ještě 150 parkovacích míst,“ říká generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.