Kampaň „Suchej únor“ poprvé umožnila registraci, oficiálně se připojilo třináct set lidí

K měsíční osvětové akci „Suchej únor“, která má pomoct omezit nadměrné pití alkoholu, se už oficiálně připojilo 1300 lidí. Letos organizátoři poprvé umožnili registraci účastníků. Za šest let kampaně každoročně abstinovalo podle pořadatelů na čtvrt milionu lidí. České televizi to sdělil Josef Petr, ředitel Ligy otevřených mužů, která kampaň pravidelně pořádá.

„Registrovaných účastníků máme již třináct set, neregistrovaných bude ale podstatně více. Náš odhad na základě výzkumu o účasti v předchozích letech a dosahu letošní kampaně v médiích i on-line je, že se jedná o desítky tisíc lidí,“ uvedl Josef Petr.

Registrace na webu suchejunor.cz vyjde na 100 korun. Nabízí například tipy na cvičení, rady psychologa nebo i soutěž o nealkoholické nápoje. Výtěžek podpoří i dobročinné projekty Patron a Alkos.

„Oficiálně jsem se registroval na webu, protože každý rok držím měsíc bez alkoholu a letos mohu přispět i na dobrou věc,“ uvedl jeden z účastníků kampaně Jaroslav Poplužník. „Před několika lety ze zdravotních důvodů jsem musel změnit životní styl a k tomu patřilo i omezení alkoholu. Člověk aspoň zjistí, jak na tom je s užitím alkoholu.“ 

Lidé si mohou otestovat, zda vydrží měsíc nepít

Podle adiktologa Michala Miovského je tato akce vhodná spíše pro širší veřejnost, a ne pro ty, kteří už mají s alkoholem primárně problém. Má také upozornit na disproporce mediální diskuse o alkoholu a jeho dopadu. „Když se v médiích mluví o alkoholu, tak se mluví o méně významných tématech nebo tématech spíše v propagačním směru,“ doplnil Miovský.

Užívání alkoholu podle adiktologa provází i společenská podpora a sounáležitost. To potvrzuje i další účastnice kampaně Lída Tůmová. „Alkohol nepiju každý den, ale když už s kamarády někam jdeme, asi dvakrát do měsíce, tak přibližně vypijeme asi litr vína. Suchej únor držím spíše v rámci diety, protože tu mi alkohol kazí.“

Přednosta kliniky adiktologie pražské Všeobecné fakultní nemocnice Michal Miovský dodává, že touto akcí si mohou lidé otestovat, zda vydrží měsíc bez pití. „Je zde snaha upozornit na to, jak často je pro nás automatické užití alkoholu, zvlášť při společenských příležitostech. Je to možná i takové zamyšlení nad tím, jak je to složité i pro někoho, kdo alkohol vůbec nepije.“

Kampaň „Suchej únor“ běží letos po sedmé. Každoročně ji zajišťuje Národní ústav duševního zdraví a Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy.