Mapy pomohly Matějovi s autismem. Teď jeho design míří na sedačky autobusů MHD

8 minut
Otec a syn Hoškovi v Událostech, komentářích
Zdroj: ČT24

Matěj Hošek trpí poruchou autistického spektra. Zároveň má ale výjimečnou paměť a představivost, která mu umožňuje mimo jiné dokonale kreslit dopravní mapy. Rodičům se podařilo syna nasměrovat na nadějnou cestu originálním způsobem. Založili charitativní značku Maappi, která je postavena právě na kreslených plánech. Neobvyklý design bude k vidění i v autobusech Pražské integrované dopravy na potazích sedaček.

Mapy začal Matěj malovat před šesti lety, když mu bylo osm. „Když jsem byl ještě malý, tak jsem byl takzvaně agresivní a moje máma mi vždycky půjčila mapu. Zakoukal jsem se do ní a najednou jsem se úplně zklidnil. Od té doby miluji mapy,“ popisuje Matěj, jak svou lásku objevil. Netrvalo dlouho a začal si malovat sám. Prvním dílem prý bylo schéma smyšleného metra v britském Cardiffu.

Británie mu inspiraci poskytuje pořád. „Samozřejmě Londýn, protože tam je nejstarší metro na světě,“ odpovídá bez váhání na otázku, které město má rád.

Terapeutický účinek začalo po čase doprovázet podnikání. Všechno šlo postupně přes charitu. „V podstatě to vzniklo velkou náhodou. V rámci jedné charitativní přehlídky byly ty mapy přeneseny na oblečení. Vznikl z toho nápad přenášet je na další projekty. A loni touto dobou jsme začali budovat značku Maappi, která má ve finále pomáhat,“ popisuje Matějův otec Martin Hošek.

Maappi slaví úspěch a zprávy o projektu se donesly i do kanceláří pražské regionální dopravy. „My jsme v kontaktu s pražským dopravním podnikem, který je navázán na Ropid. A Ropid se ozval a řekl, že bude unifikovat design interiérů, hlavně autobusů, a oslovili Matěje s tím, jestli by nechtěl namalovat ten design jako takový. A vzniknul projekt,“ vysvětluje otec.

Průkopníci inkluze

Zdaleka ne vždy se však Hoškovi setkávali s pochopením. Nemohli najít školku, protože z několika je vyhodili s tím, že Matěj je problematický. Až několikátý pokus přinesl změnu. „Měli jsme nicméně štěstí v poslední školce, že jsme narazili na aktuálního asistenta Matěje,“ říká Martin Hošek a dodává, že ten se od té doby o jeho syna stará už deset let.

Pochopení ze strany učitelů hrálo roli i při výběru školy. Ochota ředitele integrovat Matěje do běžné třídy přivedla rodinu ke stěhování. „Díky základní škole, integraci a inkluzi jako takové je Matěj tam, kde je,“ pochvaluje si otec a dodává, že dobrá vůle je pro tyto situace základem: „Nechci říct, že je úplně bez problémů, ale jak žáci, tak hlavně učitelé vycházejí Matějovi a celému nastavení toho problému velmi vstříc.“

Rodiče už také přemýšlejí, co dál. „Je tady několik alternativ. Ta nejpravděpodobnější je střední průmyslová dopravní škola. Pak jsou už nějaké aktivity na Fakultě dopravní ČVUT, kde má Matěj svoji mapu pražského metra v tuto chvíli v aule. Takže už se bavíme,“ nastiňuje otec.

Slibná budoucnost se rýsuje i pro projekt Maappi, který má už asi rok web i v angličtině. Peníze ze zisku chce rodina investovat do pomoci se začleněním dalších dětí s podobnými problémy do běžných škol. „Problém je v tom, že současný program inkluze, byť má mnoho miliard v sobě, tak nemáme úplně jistotu, že se ty peníze dostávají tam, kam mají. To znamená, že chceme pomáhat spolufinancovat asistenty. Na to potřebujeme těch peněz relativně hodně, protože když už se rozhodneme financovat dítě, tak by to mělo být na prvním nebo na druhém stupni a celém. Nemůže to být jenom na rok,“ říká Martin Hošek.

O nápady nemá rodina rozhodně nouzi. Chtěla by třeba otevřít kamennou prodejnu ve stylu metra nebo tramvaje. A ani tam otec s plány nekončí: „Dokonce máme myšlenku, že bychom nabídli hlavnímu městu Praha, že bychom udělali korporátní identitu ve stylu map, to znamená, že by si turista neodnášel z Prahy matrjošku nebo nějaký jiný předmět, ale něco, co má nějakou hodnotu a zároveň to může pomoci i tam, kde je pomoc potřebná.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vláda odmítla emisní povolenky ETS 2 i migrační pakt

Vláda v úterý odmítla emisní povolenky ETS 2, které se vztahují na emise oxidu uhličitého ze spalování paliv v budovách a v silniční dopravě, řekl po jednání premiér Andrej Babiš (ANO). Vláda ANO, SPD a Motoristů také odmítla migrační pakt EU. Naopak souhlasila s převodem 7,9 miliardy korun z rezerv VZP šesti menším zdravotním pojišťovnám. Krok má stabilizovat jejich financování, VZP prý neohrozí. Kabinet také přijal nový stavební zákon. Ten zavádí centrální stavební správu či stanovuje stavby hromadného bydlení za veřejný zájem.
04:39Aktualizovánopřed 21 mminutami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16:30Aktualizovánopřed 50 mminutami

Novou zmocněnkyní vlády pro lidská práva je Malá. Kmoníček nahradil Pojara

Nová vláda ANO, SPD a Motoristů ve středu schválila personální změny. Novou vládní zmocněnkyní pro lidská práva se stala předsedkyně poslaneckého klubu ANO Taťána Malá. Malá střídá Kláru Šimáčkovou Laurenčíkovou, která skončila v pondělí s předchozí vládou Petra Fialy (ODS). Poradcem pro národní bezpečnost se stal diplomat a dosavadní velvyslanec Česka ve Vietnamu Hynek Kmoníček. Kabinet naopak odvolal předsedu Národní sportovní agentury (NSA) Ondřeje Šebka a člena rady agentury Františka Horáka.
před 1 hhodinou

Metnar odvolal členy dozorčí rady České pošty

Ministr vnitra Lubomír Metnar (ANO) sdělil, že odvolal členy dozorčí rady České pošty. Upozornil na to server Odkryto.cz. Podle Metnara nebude mít snížení počtu členů významný dopad na fungování podniku. Krok zdůvodnil zásadními personálními a organizačními zásahy, které připravovalo vedení pošty a neinformovalo o nich včas a transparentně. Zmíněný orgán má patnáct členů, z toho pět volí zaměstnanci a resort je odvolat nemůže.
17:09Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Chlapce, který byl několik dnů vězněn na chatě, propustili z nemocnice

Dvanáctiletý chlapec z Halenkovic je zpátky doma. Podle informací ČT ho v pondělí propustili z nemocnice. V neděli ho pomohli najít svědci v chatové oblasti v obci Žlutava na Zlínsku. Po čtyřdenním věznění ho čeká nejen fyzická, ale především psychická rekonvalescence. Školní psycholožka podpoří i děti ze školy ve Zlíně, kam chlapec chodí, i z té v Halenkovicích. Policie obvinila muže, který chlapce věznil, z pokusu o vraždu a ze zbavení svobody.
včeraAktualizovánopřed 2 hhodinami

Policie obvinila muže, který v chatce věznil chlapce, z pokusu o vraždu

Policie obvinila pětadvacetiletého muže, který v chatce na Zlínsku věznil dvanáctiletého pohřešovaného chlapce, z pokusu o vraždu a ze zbavení svobody, informovali policisté. Státní zástupce ho navrhl poslat do vazby. O věci bude zlínský okresní soud rozhodovat ve středu ráno. Podle policejního mluvčího Petra Jaroše obviněnému v případě prokázání viny a odsouzení hrozí až výjimečný trest.
09:35Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Koaliční rada jednala o rozpočtu i o odmítnutí povolenek ETS 2

Před úterním prvním zasedáním nového kabinetu se v devět hodin dopoledne sešli lídři všech tří koaličních stran – ANO, SPD a Motoristů. Debata se podle vyjádření představitelů vládních uskupení měla dotknout i témat, která od jedenácti hodin řešili ministři na zasedání vlády, a to včetně návrhu státního rozpočtu na příští rok. Podle předsedy poslaneckého klubu SPD Radima Fialy nelze vyloučit, že vláda schodek zvýší.
08:46Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Dálnici D35 rozšířily dva nové úseky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo dva úseky dálnice D35: šest kilometrů dlouhý úsek Vysoké Mýto – Džbánov a dvanáctikilometrový úsek mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou na Hradecku. Ani jeden z nich zatím není napojený na dálniční síť. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl věří, že celá D35 bude hotová do pěti let.
11:36Aktualizovánopřed 4 hhodinami
Načítání...