Srovnání armád, které se nestřetly. V časech Mnichova čelila Praha masivní přesile

Československo bylo jedinou zemí, která si v předvečer druhé světové války mohla vybrat, zda bude bojovat. Hitlerovu pomnichovskou územní expanzi totiž už nebrzdila ani diplomatická jednání. Rozhodným faktorem v úvahách o národní obraně ale byla síla protivníka – německá vojenská mašinérie Československo převyšovala ve vzdušných silách a na straně Berlína stála i zeměpisná výhoda.

Nacistické Německo bylo oproti Československu v září 1938 celkově větší, mělo k dispozici víc lidí, zbraní, objemnější průmyslové zázemí i obrovskou zeměpisnou výhodu. Po anšlusu Rakouska na jaře téhož roku totiž obkličovalo celé české země a společná hranice se táhla v šírokém oblouku od Ostravy až po Bratislavu.

V českém prostředí se přesto ozývá přesvědčení, že díky průmyslové vyspělosti českých zemí, věnci hor, pohraničnímu opevnění a odhodlanému vojsku by případný vojenský střet Prahy a Berlína nemusel vyznít jednoznačně. Přinášíme proto podrobné porovnání vzájemných sil.

Problémy s čísly

Hned na úvod je nutné zdůraznit, že porovnávat síly armád k 30. září 1938 je velmi obtížné. Stavy té československé jsou známé poměrně přesně, protože provedla mobilizaci. Naopak německá armáda zůstávala ve své většině v mírovém složení, tento den nepovažovala za nijak výjimečný a zpětné zjišťování jejích tehdejších konkrétních stavů je ošemetné.

„Ve Fall Grün nikdo nekalkuloval s přesnými čísly,“ říká o plánu nacistů na vojenský útok proti Československu historik Vojenského historického ústavu (VHÚ) Karel Straka. Říšská armáda se totiž neustále rozšiřovala a modernizovala a tento proces neměl žádný naplánovaný konec. To znamenalo, že musela být neustále připravena zaútočit nehledě na to, kolik má zrovna mužů a jakou může nasadit výzbroj.

Hlavní informace o stavu německého vojska pochází z norimberského procesu v roce 1946. „Byly to dokumenty, které jsou účelové a vznikly s cílem dokázat, že Adolf Hitler chtěl Československo napadnout,“ upozornil na jejich problematičnost v pořadu Historie.cs historik Pavel Šrámek s tím, že detailní průzkum německých archivů stále chybí.

Stavy československé a německé armády k září 1938
Zdroj: Konzultace/PhDr. Karel Straka/Ph.D./VHÚ

Jak je patrné z tabulky výše, největší problém představuje nejasný počet vojáků. Odhaduje se, že německá armáda v mírovém stavu neměla v září 1938 k dispozici méně než milion lidí. Její mobilizace, která mohla stavy navýšit, by trvala v řádu týdnů. Když o rok později zaútočila na Polsko, vrhla do boje asi dva miliony vojáků. To je však jen velmi přibližné vodítko k možným stavům v září 1938, protože její rozvoj byl velmi dynamický.

Podobná technická vyspělost

Kromě počtů je ve válce důležitý také technický stav zbraní. Ten byl u obou států srovnatelný. Například stav tanků, v jejichž výrobě bylo Československo považované za součást světové špičky, byl podobný. Praha je o něco lépe vyzbrojila, když do části z nich namontovala kromě kulometů také kanony.

Německá technika převyšovala všechny soupeře včetně Československa v oblasti protiletadlových děl. U nich se navíc brzy ukázalo, že mají ještě další využití. „Byla velmi účinná proti stálému opevnění,“ upřesňuje Straka. Zbraň konstruovaná na střelbu do velkých výšek dokázala poslat munici také obrovskou rychlostí do velké dálky.

52 minut
Historie.cs: 1938 – opevnění a mobilizace
Zdroj: ČT24

V kombinaci s vynikajícími zaměřovacími systémy tak pro československé bunkry představovala německá děla ničivou zbraň. Dokázala je totiž s vysokou přesností a průrazností ostřelovat z míst, kam preventivní ani odvetná palba nedosáhla.

Přesto Německo nepočítalo s útokem v místech, kde bylo tuzemský val opevnění nejsilnější. „Němci měli mimořádný respekt k našemu opevnění,“ podotkl historik VHÚ Eduard Stehlík a současně upozornil, že nacisté měli kvůli sudetoněmeckým zvědům i leteckému snímkování perfektní informace o použitých materiálech i mnoha dalších parametrech opevnění.

„Vzduch je naše moře“ – ale vládne mu Luftwaffe

„To nejhorší skóre vychází u letectva,“ konstatuje Straka hlavní oblast německé převahy. Nejenže Hitler disponoval mnohem větším množstvím letadel, byla také na vyšší úrovni. Pokrok v jejich vývoji se v Německu nezastavil ani přes zákaz vojenského letectva, který vzešel z mírové konference ve Versailles po první světové válce, jež s Německem účtovala coby s poraženou velmocí.

Letectvo Československa a Německa v září 1938
Zdroj: Konzultace/PhDr. Karel Straka/Ph.D./VHÚ

V Československu byl pokrok leteckých konstruktérů o poznání pomalejší. „Mnohé stroje přicházely do služby ve 30. letech už zastaralé,“ popisuje Straka. Asi nejvýstižněji rozdíl strojů vystihuje fakt, že československé stíhačky byly pomalejší než německé bombardéry.

Jedinou výhodou byl letecký personál, který byl v Československu na vynikající úrovni. To se ostatně ukázalo i později v bitvě o Anglii. Němečtí letci za sebou naopak měli hlavně kvůli versailleským limitům vesměs jen velmi zběžný výcvik.

20 minut
Hledání ztraceného času: Letem leteckým světem
Zdroj: ČT

Velké mezery ve výcviku

Kvalitní příprava vojáků je pro úspěšné vedení války zásadní. „Na obou stranách byly velké mezery,“ shrnuje Straka připravenost obou armád k boji. Československá strana se potýkala hlavně s důsledky hospodářské krize, která vedla ke škrtům ve výcviku. Záložáci starších ročníků proto neznali nejnovější zbraně a neuměli je ovládat a známé jsou i případy řidičů, kteří od vojny neseděli za volantem.

Když se 30. září sešlo vedení státu, představitelé politických stran, prezident, s velením armády, se třemi nejvyššími generály, tak se všichni na základě vojenských posudků shodli, že za dané situace doporučit válku není možné.
Pavel Šrámek
historik

Jeden rozdíl byl jasný. Československo mělo už od roku 1918 všeobecnou brannou povinnost a svou armádu dlouhodobě budovalo. Německo se muselo podřídit versailleským omezením a opravdovou vojenskou sílu začalo budovat, až když ve druhé polovině třicátých let závěry konference přestalo respektovat.

Tři roky otevřeného německého vzdoru však představovaly stále málo času na doplnění důstojníků, kteří pak německé armádě chyběli. V roce 1938 tak vypadala jako velmi dobře vycvičené malé jádro, obalené masou nedostatečně cvičených vojáků.

Odhodlání bránit

Vedle výcviku byla zásadní i morálka mužstva. Československá armáda v této oblasti doplácela podobně jako celý stát na své mnohonárodnostní složení. Čeští i slovenští vojáci byli velmi odhodlaní bránit svou vlast a podobné nálady vládly i mezi Rusíny. „To byli obzvlášť odolní vojáci zvyklí na tvrdý život,“ říká Straka.

Maďarští vojáci byli vůči pražskému velení loajální. „Až do Mnichova plnili své povinnosti téměř na sto procent,“ popisuje Straka s tím, že to obzvlášť platilo pro ty, kteří sloužili v českých zemích. Po Mnichovu se však jejich přístup zlomil. Chtěli rychle do civilu a pod vlivem německé propagandy začali také dezertovat.

Sudetoněmecké vojáky, kterých bylo celkem asi 300 tisíc, pak v zásadě jde rozdělit na tři skupiny. Tu nejloajálnější tvořili antifašisté, kterým šlo v případě Hitlerova obsazení území, na němž žili, o život. Za československou demokracii byli ochotni padnout stejně odhodlaně jako Češi, Slováci a Rusíni.

Největší skupinu sudetoněmeckých vojáků tvořili ti, kdo pro Československo nedýchali, avšak plnili své povinnosti. Nedovolili si odepřít mobilizační rozkaz a v září 1938 nastoupili do pozic.

Zbylých asi sto tisíc sudetoněmeckých příslušníků československé armády chovalo vůči první republice odpor, při mobilizaci nenastoupili a často uprchli do Německa, kde narukovali. Často měli dobré technické vzdělání, což je v armádě nacistů vyšvihlo k elitnějším sborům.

Československé velení si hrozbu ztráty loajality u vojáků z národnostních menšin uvědomovalo, a dávalo proto pozor, aby Němci nebo Maďaři v žádné jednotce nepřevažovali. Nenasazovalo je také do nejdůležitějších součástí armády, tedy útvarů stálého opevnění, tankových vojsk a k dělostřelcům.

Německá armáda podobné problémy neměla. Její situace byla po stránce morálky, nálad a loajality významně jednodušší. Odpůrci nacistického režimu už v roce 1938 přežívali na periferii německé společnosti – pokud vůbec byli naživu. 

Průmyslová mašinerie a strategické obklíčení

Co se týká týlu, Německo se mohlo v případě konfliktu spolehnout na mnohem větší průmyslovou kapacitu danou jednak větší celkovou ekonomikou a současně Hitlerovým důrazem na militarizaci. Československo se naopak nacházelo v zásadně nevýhodné pozici: v době války by se většina jeho průmyslové kapacity okamžitě ocitla na dostřel německých vojáků.

Historik Miroslav Kejzlar upozornil, že Československo pro smysluplné vedení boje potřebovalo splnění dvou podmínek. Bylo třeba získat alespoň neutrálně přátelský postoj Polska a neutralitu a samostatnost Rakouska. „Bylo přímo řečeno, že bez splnění těchto dvou podmínek operační oddělení hlavního štábu nevidí možnost sestavit rozumný válečný plán pro obranu státu,“ řekl v Historii.cs.

Ty největší podniky se nacházely na Ostravsku a na severu Čech, tedy nejblíž k hranicím, od kterých se očekával útok. Německé letectvo navíc mohlo celé české země přelétávat ze všech směrů napříč – a například při letu z Drážďan do Lince nebylo potřeba u letadel kalkukovat ani s nutností návratu na domovskou základnu. 

Zdaleka největší nevýhodou tak pro Československo představovala jeho poloha. České země po anšlusu (kromě hranice se Slovenskem) téměř kompletně obklíčili nacisté. „Československá strana musela rozptýlit své síly po hranici i vnitrozemí. Obránce si nemohl vybrat, kde zkoncentruje jednotky. Útočník tuto možnost měl a mohl vytvořit mohutnou převahu v místě útoku,“ vysvětluje Straka.

Československé plány i němečtí generálové počítali s tím, že se Německo pokusí oddělit české země od Slovenska invazí ve Slezsku a na jihu Moravy. Obzvlášť ve Slezsku proto bylo vybudováno nejsilnější opevnění, které by zřejmě nástup německé armády významně zdrželo a způsobilo jí velké ztráty.

Národnostní situace v ČSR v atlasu z r. 1936
Zdroj: Zeměpisný atlas čsl. červeného kříže

Hitler chtěl rychlou válku a rychlý úspěch. Proto rozhodl, že případný útok se povede přes Český les směrem na Plzeň a Prahu. Tam by německá armáda narazila na daleko menší odpor.

„Strategie blitzkriegu byla spíš z nouze ctnost. Německo potřebovalo, aby válka byla co nejrychlejší, protože mu hrozila blokáda a izolace od přísunu zdrojů,“ vysvětluje Straka. Surovin měl Hitler k dispozici velmi málo. V roce 1936 museli dokonce tamní výrobci munice snížit produkci až na šedesát procent, protože neměli z čeho náboje vyrábět.

O výsledku není pochyb

„Německo mělo určitě přesilu,“ myslí si Straka a dodává, že tuzemské vojsko by německému útoku podlehlo. Zásadní přitom byla možnost Německa vybrat si místo útoku a v něm soustředit obrovskou převahu.

Československo by kladlo značný odpor a způsobilo agresorovi výrazné ztráty. Ty by ale podle Straky byly současně srovnatelné na obou stranách, a zatímco třetí říše mohla jednotky doplňovat, obránci by už neměli odkud další síly čerpat.

Na jasném vítězství Německa v případné válce proti Československu na podzim 1938 se shodli i Stehlík, Kejzlar a Šrámek v Historii.cs. Na tom, jestli měli Čechoslováci tak jako tak do prohraného boje jít, však už shoda nepanuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konají se ale i další akce, které pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 4 mminutami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 47 mminutami

Na muniční iniciativu dali podle Lipavského dárci sto miliard

Na muniční iniciativu pro Ukrajinu dárci věnovali sto miliard korun, dvěma až třemi miliardami přispělo Česko, sdělil v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News bývalý ministr zahraničí Jan Lipavský (za ODS).
před 3 hhodinami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 7 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 9 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 9 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 11 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 19 hhodinami
Načítání...