Ministerstvo dopravy uklidňuje: Žádný dálniční most není v havarijním stavu

V Česku v současnosti není žádný ze 1682 dálničních mostů v havarijním stavu, oznámilo ministerstvo dopravy. Nejstarší mosty jsou na dálnicích D1 a D2 a velká většina z nich byla při probíhající modernizaci dálnic zrekonstruována.

Dálnice D8
Zdroj: ČTK Autor: Libor Zavoral

Stát na opravy dálničních mostů ročně vynaloží kolem 450 milionů korun. „Na silnicích I. třídy a bývalých rychlostních silnicích bylo v předchozích pěti letech vynaloženo na opravy mostů průměrně zhruba 900 milionů korun za rok. V posledních dvou letech to byla více než jedna miliarda ročně. Na opravy mostů na silnicích I. třídy a bývalých rychlostních silnicích plánujeme v letošním roce akce za 1,5 miliardy Kč,“ řekl ředitel odboru komunikace ministerstva Jakub Stadler.

Běžné prohlídky stavu mostů se dělají podle jejich klasifikace nejméně jednou nebo dvakrát ročně. Hlavní prohlídky pak s ohledem na stavební stav nejméně jednou za dva roky až šest let.

V nedávné minulosti byl v havarijním stavu například most přivaděče v Ostravě, kde zhotovitelská firma v roce 2008 použila nevhodný materiál. Sesuvy půdy pak ovlivnily výstavbu a otevření mostu na dálnici D8 přes České středohoří.

Na severu Itálie v Janově se v úterý kvůli sesuvům půdy zřítila část dálničního mostu. Italské úřady zatím informovaly o 22 mrtvých, ale tato bilance patrně není konečná.