Se změnou jízdního řádu škrtají kraje na lokálkách. Osiří tratě na východě, severu i jihu Čech

Nový přímý vlak z Prahy do Krakova, více víkendových spojů do turisticky atraktivních míst – na Šumavu či do Českého ráje – ale také škrty ve východních, jižních i severních Čechách. S takovými změnami přichází před prázdninami železniční jízdní řád. Změny začnou platit v neděli 10. června.

Ačkoli je pro veřejnou dopravu vždy nejdůležitějším datem druhá prosincová neděle, kdy začínají platit nové jízdní řády, hned po ní následuje druhá neděle v červnu, na kdy připadá termín pro jejich největší změny v průběhu platnosti.

Pardubický kraj opět bez lokálek

Na železnici se možnosti měnit jízdní řády chopil s největší vervou Pardubický kraj. Ten se částečně vrací k omezením zavedeným již v roce 2011, která se pak v době svého působení ve funkci radního pro dopravu pokusil eliminovat bývalý železniční odborář Jaromír Dušek. Nyní, když již Dušek déle než rok ve funkci není, usoudil krajský úřad, že platí to, co bylo řečeno počátkem desetiletí. Vlaky na některých lokálkách, které považuje za málo vytížené, tak znovu přestanou jezdit.

Trať východně od Holic může zase začít zarůstat – podobně jako po předchozím zrušení vlaků v roce 2011
Zdroj: Rostislav Kalousek/ČTK

V jízdních řádech platných od 10. června již není žádný vlak mezi Borohrádkem a Holicemi, kde dosud jezdilo v pracovní dny šest párů spojů (z toho dva i o víkendech a třetí navíc v sobotu), ačkoli se počítalo s přerušením provozu na letní prázdniny. Nebudou jezdit ani žádné vlaky přes krajskou hranici z Mlýnického Dvora do Štítů, které již leží v Olomouckém kraji.

Od října pak přestane jezdit i víkendový vlak z Heřmanova Městce do Prachovic. Pouze o víkendu bude možné dojet z Moravské Třebové do Dzbelu, kam dosud jezdily v pracovní dny tři vlaky a v pátek ještě jeden navíc.

Již v březnu přitom v oblasti u Moravské Třebové zredukoval kraj autobusovou dopravu. „Nechali jsme udělat průzkum vytíženosti některých vlakových a autobusových spojů, z něhož jsme zjistili, že některé z nich převáží pouze jednoho nebo dva cestující denně,“ zdůvodnil škrty krajský radní pro dopravu Michal Kortyš (ODS).

Bez vlaků bude do jara Panský, o víkendech i Nová Bystřice

Větší omezení chystají ještě další dva kraje – Ústecký a Jihočeský – které však neruší osobní vlaky jednou provždy, nýbrž zavádějí sezonní provoz. V obou však jde o trati, kde se původně počítalo s tím, že budou vlaky jezdit i přes zimu.

V Ústeckém kraji nakonec během podzimu postupně osiří trať z Rumburka do Mikulášovic přes Panský (včetně větve do Krásné Lípy). S červnovou změnou končí tři páry vlaků, které jezdily z Rumburka do Panského přes Křečany, od 29. října by pak nemělo na této trati jezdit již nic. Ústecký kraj však počítá s tím, že půjde pouze o zimní přestávku, po které by se v dubnu opět měly na trať vlaky vrátit, zprvu o víkendech, na příští prázdniny opět i v pracovní dny.

Paralelní trati z Rumburka do Mikulášovic přes Šluknov se omezení netýká s výjimkou odpoledního vlaku ve 14 hodin z Rumburka, který nebude jezdit o prázdninách.

V jižních Čechách se chystá na zimu zásadní redukce provozu na úzkokolejce mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí. Bude to podobné jako v minulých letech, kdy přes zimu zůstávaly v provozu obvykle jen dva páry vlaků, z toho však jeden jezdil v pracovní dny. Nově mají od počátku října jezdit opět jen dva spoje v každém směru, ale oba pouze o víkendech. V pracovní dny tedy zůstanou cestující odkázáni výhradně na autobusy.

Původně přitom měly jezdit celoročně a celotýdenně čtyři páry spojů. Společnost Jikord, která pro kraj objednává veřejnou dopravu, uvedla, že redukci navrhla „na základě vysokých finančních požadavků ze strany (dopravce) JHMD“.

Menší omezení přináší upravený jízdní řád i na některá další místa Jihočeského kraje. Ranní vlak ze Strakonic do Českých Budějovic bude nově v pracovní dny projíždět některé zastávky (např. Modlešovice nebo Záblatíčko) a přestane jezdit pondělní ranní rychlík z Písku do Budějovic (v úseku Praha–Písek však bude jezdit nadále).

Na snímku je vlak ve stanici Kunžak-Lomy. Od října bude nádraží v pracovní dny mrtvé.
Zdroj: Petr Švancara/ČTK

Nejen škrty

Kraje, které škrtají, ale zároveň připravily mírné rozšíření provozu jinde. Pardubický kraj zavede nový ranní sobotní vlak z Letohradu do Lichkova, Ústecký pak rozšíří provoz víkendového letního vlaku Cyklo Ohře z Mostu do Chebu. Měl jezdit pouze o prázdninách, nakonec pojede od poloviny června do konce září.

Jihočeský kraj se rozhodl posílit dopravu na Šumavu na tratích, kde jezdí nově vysoutěžený dopravce. Zejména mizí dosavadní sezonní omezení dopravy mezi Černým Křížem a Stožcem, kam měla část vlaků od října jezdit pouze o víkendech. Alespoň o víkendech pak pojede dopolední vlak z Prachatic do Černého Kříže, který neměl na podzim jezdit vůbec, naopak ale již v červnu přestává jezdit jeden pár víkendových spojů mezi Volary a Černým Křížem.

Z tratě na Šumavu však se změnou jízdního řádu mizí vlak dopravce Arriva, který měl jezdit o prázdninových víkendech z Prahy do Nové Pece. Tento spoj jezdil loni, letos dopravce nejprve plánoval redukci a pouze prázdninový víkendový provoz, nakonec ale šumavský vlak nevypraví vůbec.

obrázek
Zdroj: ČT24

I další regiony připravily novinky. V Jihomoravském kraji se změnou jízdního řádu mizí omezení některých vlaků, které neměly jezdit o prázdninách, jako je například spoj v 15:06 z Brna do Zastávky. Ten tedy bude jezdit v pracovní dny i v červenci a srpnu.

Moravskoslezský kraj potom nechal prodloužit odpolední vlak jezdící v pracovní dny z Dětmarovic do Petrovic u Karviné, takže vyjíždí již z Bohumína.

Změna jízdního řádu přináší také dodatečné sezonní spěšné vlaky do turistických oblastí, které zavádějí Královéhradecký a Plzeňský kraj. Jeden z nich pojede každou sobotu do konce září z Hradce Králové přes Jičín do Sobotky, v Jičíně bude možné přestoupit na jiný turistický vlak do Turnova. Druhý pojede každou sobotu do konce září z Plzně přes Svojšín do Bělé nad Radbuzou, zpět však pojede přes Horšovský Týn a Staňkov. Tento spoj objednal Plzeňský kraj u dopravce GW Train Regio, který provozuje také rychlíky z Plzně směrem na Žatec.

Vlaky do Berlína zrychlí, přibude spoj Praha–Krakov

V dálkové dopravě nepřináší letní změna žádnou dramatickou změnu. Za největší novinku lze považovat zavedení třetího přímého páru vlaků Praha–Krakov. Na rozdíl od dalších dvou jde však o spoj Leo Expressu. Soukromý dopravce tak prodlouží vlak, který dosud končil v Bohumíně.

obrázek
Zdroj: ČT24

Nové spojení do Krakova ale nezačne jezdit od 10. června, nýbrž až 1. července a z Bohumína do Polska bude jezdit pouze dvakrát týdně – v pátek a neděli do Krakova a v sobotu a pondělí z Krakova. Oproti vlakům Českých drah, které jezdí z Bohumína do Osvětimi přes Čechovice-Dědice, by měl jezdit přes Katovice. Z Osvětimi do Krakova pak pojede po téže trase jako vlaky ČD. Příjezd odpoledního vlaku z Prahy do Krakova má být až po jedenácté v noci, odjezd z Krakova do Prahy naopak již v pět ráno. Spojení Leo Expressu do Krakova je zatím připraveno jako sezonní, takže bude jezdit do konce prázdnin a znovu v adventním období – od 30. listopadu.

Naproti tomu nepřidá nové spoje RegioJet, přestože v původní verzi jízdního řádu počítal s dalším párem vlaků na trase Praha–Brno–Bratislava od června. Nyní se však termín posouvá na září. Naopak celotýdenně nově pojede první ranní regiojet z Brna do Vídně. I nadále však nebude v neděli vyjíždět z Prahy.

České dráhy pak spolu se svým německým protějškem Deutsche Bahn završí to, co začaly již loni v prosinci. Začne plnohodnotný provoz nových lokomotiv Vectron mezi Prahou, Berlínem a Hamburkem bez přepřahu v Drážďanech. Díky tomu se zkrátí jízdní doba o dvanáct minut. K časovému posunu přitom dochází výhradně mezi Prahou a Drážďany, takže vlaky do Berlína budou odjíždět později a vlaky z Berlína naopak přijíždět dříve než dosud.

Červnová změna jízdního řádu je jediná řádná změna v průběhu roku, často si však kraje ještě vyžádají mimořádnou změnu po prázdninách. V té době však již bude finišovat i příprava nového jízdního řádu pro rok 2019, který bude platit od 9. prosince. Jeho návrh zveřejnila SŽDC v posledním týdnu, připomínky lze posílat krajským úřadům, případně ministerstvu dopravy, které vlaky objednávají.