Se změnou jízdního řádu škrtají kraje na lokálkách. Osiří tratě na východě, severu i jihu Čech

Nový přímý vlak z Prahy do Krakova, více víkendových spojů do turisticky atraktivních míst – na Šumavu či do Českého ráje – ale také škrty ve východních, jižních i severních Čechách. S takovými změnami přichází před prázdninami železniční jízdní řád. Změny začnou platit v neděli 10. června.

Ačkoli je pro veřejnou dopravu vždy nejdůležitějším datem druhá prosincová neděle, kdy začínají platit nové jízdní řády, hned po ní následuje druhá neděle v červnu, na kdy připadá termín pro jejich největší změny v průběhu platnosti.

Pardubický kraj opět bez lokálek

Na železnici se možnosti měnit jízdní řády chopil s největší vervou Pardubický kraj. Ten se částečně vrací k omezením zavedeným již v roce 2011, která se pak v době svého působení ve funkci radního pro dopravu pokusil eliminovat bývalý železniční odborář Jaromír Dušek. Nyní, když již Dušek déle než rok ve funkci není, usoudil krajský úřad, že platí to, co bylo řečeno počátkem desetiletí. Vlaky na některých lokálkách, které považuje za málo vytížené, tak znovu přestanou jezdit.

Trať východně od Holic může zase začít zarůstat – podobně jako po předchozím zrušení vlaků v roce 2011
Zdroj: Rostislav Kalousek/ČTK

V jízdních řádech platných od 10. června již není žádný vlak mezi Borohrádkem a Holicemi, kde dosud jezdilo v pracovní dny šest párů spojů (z toho dva i o víkendech a třetí navíc v sobotu), ačkoli se počítalo s přerušením provozu na letní prázdniny. Nebudou jezdit ani žádné vlaky přes krajskou hranici z Mlýnického Dvora do Štítů, které již leží v Olomouckém kraji.

Od října pak přestane jezdit i víkendový vlak z Heřmanova Městce do Prachovic. Pouze o víkendu bude možné dojet z Moravské Třebové do Dzbelu, kam dosud jezdily v pracovní dny tři vlaky a v pátek ještě jeden navíc.

Již v březnu přitom v oblasti u Moravské Třebové zredukoval kraj autobusovou dopravu. „Nechali jsme udělat průzkum vytíženosti některých vlakových a autobusových spojů, z něhož jsme zjistili, že některé z nich převáží pouze jednoho nebo dva cestující denně,“ zdůvodnil škrty krajský radní pro dopravu Michal Kortyš (ODS).

Bez vlaků bude do jara Panský, o víkendech i Nová Bystřice

Větší omezení chystají ještě další dva kraje – Ústecký a Jihočeský – které však neruší osobní vlaky jednou provždy, nýbrž zavádějí sezonní provoz. V obou však jde o trati, kde se původně počítalo s tím, že budou vlaky jezdit i přes zimu.

V Ústeckém kraji nakonec během podzimu postupně osiří trať z Rumburka do Mikulášovic přes Panský (včetně větve do Krásné Lípy). S červnovou změnou končí tři páry vlaků, které jezdily z Rumburka do Panského přes Křečany, od 29. října by pak nemělo na této trati jezdit již nic. Ústecký kraj však počítá s tím, že půjde pouze o zimní přestávku, po které by se v dubnu opět měly na trať vlaky vrátit, zprvu o víkendech, na příští prázdniny opět i v pracovní dny.

Paralelní trati z Rumburka do Mikulášovic přes Šluknov se omezení netýká s výjimkou odpoledního vlaku ve 14 hodin z Rumburka, který nebude jezdit o prázdninách.

V jižních Čechách se chystá na zimu zásadní redukce provozu na úzkokolejce mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí. Bude to podobné jako v minulých letech, kdy přes zimu zůstávaly v provozu obvykle jen dva páry vlaků, z toho však jeden jezdil v pracovní dny. Nově mají od počátku října jezdit opět jen dva spoje v každém směru, ale oba pouze o víkendech. V pracovní dny tedy zůstanou cestující odkázáni výhradně na autobusy.

Původně přitom měly jezdit celoročně a celotýdenně čtyři páry spojů. Společnost Jikord, která pro kraj objednává veřejnou dopravu, uvedla, že redukci navrhla „na základě vysokých finančních požadavků ze strany (dopravce) JHMD“.

Menší omezení přináší upravený jízdní řád i na některá další místa Jihočeského kraje. Ranní vlak ze Strakonic do Českých Budějovic bude nově v pracovní dny projíždět některé zastávky (např. Modlešovice nebo Záblatíčko) a přestane jezdit pondělní ranní rychlík z Písku do Budějovic (v úseku Praha–Písek však bude jezdit nadále).

Na snímku je vlak ve stanici Kunžak-Lomy. Od října bude nádraží v pracovní dny mrtvé.
Zdroj: Petr Švancara/ČTK

Nejen škrty

Kraje, které škrtají, ale zároveň připravily mírné rozšíření provozu jinde. Pardubický kraj zavede nový ranní sobotní vlak z Letohradu do Lichkova, Ústecký pak rozšíří provoz víkendového letního vlaku Cyklo Ohře z Mostu do Chebu. Měl jezdit pouze o prázdninách, nakonec pojede od poloviny června do konce září.

Jihočeský kraj se rozhodl posílit dopravu na Šumavu na tratích, kde jezdí nově vysoutěžený dopravce. Zejména mizí dosavadní sezonní omezení dopravy mezi Černým Křížem a Stožcem, kam měla část vlaků od října jezdit pouze o víkendech. Alespoň o víkendech pak pojede dopolední vlak z Prachatic do Černého Kříže, který neměl na podzim jezdit vůbec, naopak ale již v červnu přestává jezdit jeden pár víkendových spojů mezi Volary a Černým Křížem.

Z tratě na Šumavu však se změnou jízdního řádu mizí vlak dopravce Arriva, který měl jezdit o prázdninových víkendech z Prahy do Nové Pece. Tento spoj jezdil loni, letos dopravce nejprve plánoval redukci a pouze prázdninový víkendový provoz, nakonec ale šumavský vlak nevypraví vůbec.

obrázek
Zdroj: ČT24

I další regiony připravily novinky. V Jihomoravském kraji se změnou jízdního řádu mizí omezení některých vlaků, které neměly jezdit o prázdninách, jako je například spoj v 15:06 z Brna do Zastávky. Ten tedy bude jezdit v pracovní dny i v červenci a srpnu.

Moravskoslezský kraj potom nechal prodloužit odpolední vlak jezdící v pracovní dny z Dětmarovic do Petrovic u Karviné, takže vyjíždí již z Bohumína.

Změna jízdního řádu přináší také dodatečné sezonní spěšné vlaky do turistických oblastí, které zavádějí Královéhradecký a Plzeňský kraj. Jeden z nich pojede každou sobotu do konce září z Hradce Králové přes Jičín do Sobotky, v Jičíně bude možné přestoupit na jiný turistický vlak do Turnova. Druhý pojede každou sobotu do konce září z Plzně přes Svojšín do Bělé nad Radbuzou, zpět však pojede přes Horšovský Týn a Staňkov. Tento spoj objednal Plzeňský kraj u dopravce GW Train Regio, který provozuje také rychlíky z Plzně směrem na Žatec.

Vlaky do Berlína zrychlí, přibude spoj Praha–Krakov

V dálkové dopravě nepřináší letní změna žádnou dramatickou změnu. Za největší novinku lze považovat zavedení třetího přímého páru vlaků Praha–Krakov. Na rozdíl od dalších dvou jde však o spoj Leo Expressu. Soukromý dopravce tak prodlouží vlak, který dosud končil v Bohumíně.

obrázek
Zdroj: ČT24

Nové spojení do Krakova ale nezačne jezdit od 10. června, nýbrž až 1. července a z Bohumína do Polska bude jezdit pouze dvakrát týdně – v pátek a neděli do Krakova a v sobotu a pondělí z Krakova. Oproti vlakům Českých drah, které jezdí z Bohumína do Osvětimi přes Čechovice-Dědice, by měl jezdit přes Katovice. Z Osvětimi do Krakova pak pojede po téže trase jako vlaky ČD. Příjezd odpoledního vlaku z Prahy do Krakova má být až po jedenácté v noci, odjezd z Krakova do Prahy naopak již v pět ráno. Spojení Leo Expressu do Krakova je zatím připraveno jako sezonní, takže bude jezdit do konce prázdnin a znovu v adventním období – od 30. listopadu.

Naproti tomu nepřidá nové spoje RegioJet, přestože v původní verzi jízdního řádu počítal s dalším párem vlaků na trase Praha–Brno–Bratislava od června. Nyní se však termín posouvá na září. Naopak celotýdenně nově pojede první ranní regiojet z Brna do Vídně. I nadále však nebude v neděli vyjíždět z Prahy.

České dráhy pak spolu se svým německým protějškem Deutsche Bahn završí to, co začaly již loni v prosinci. Začne plnohodnotný provoz nových lokomotiv Vectron mezi Prahou, Berlínem a Hamburkem bez přepřahu v Drážďanech. Díky tomu se zkrátí jízdní doba o dvanáct minut. K časovému posunu přitom dochází výhradně mezi Prahou a Drážďany, takže vlaky do Berlína budou odjíždět později a vlaky z Berlína naopak přijíždět dříve než dosud.

Červnová změna jízdního řádu je jediná řádná změna v průběhu roku, často si však kraje ještě vyžádají mimořádnou změnu po prázdninách. V té době však již bude finišovat i příprava nového jízdního řádu pro rok 2019, který bude platit od 9. prosince. Jeho návrh zveřejnila SŽDC v posledním týdnu, připomínky lze posílat krajským úřadům, případně ministerstvu dopravy, které vlaky objednávají.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na severu Moravy a ve Slezsku hrozí k večeru bouřky

Na severu Moravy a ve Slezsku v neděli odpoledne a večer hrozí silné bouřky s kroupami a přívalovým deštěm, varoval Český hydrometeorologický ústav. V pondělí odpoledne na jihu Moravy teploty porostou až k 32 stupňům Celsia, doplnil.
11:26Aktualizovánopřed 31 mminutami

Snažíme se USA vysvětlit, jak cla poškodí průmysl obou stran, přiblížil Vlček

Po oznámení třicetiprocentních cel Spojenými státy pro dovoz z Evropské unie zůstává pro sedmadvacítku prioritou dohoda. Součástí strategie je podle českého ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka (STAN) také věcně na číslech vysvětlovat, jak může zavedení tarifů poškodit průmysl Unie i USA. Řekl to České televizi na pracovní cestě po Asii.
před 33 mminutami

Ostatky tří odbojářů se mají dočkat důstojnějšího uložení

Tři členové protikomunistického odboje – Karel Sabela, Miloslav Jebavý a Vilém Sok, byli před 76 lety zavražděni v pankrácké věznici a jejich těla bez vědomí rodin pohřbena do šachtového hrobu na pražském Ďáblickém hřbitově. Vláda nyní schválila jejich exhumaci, aby mohli být uloženi k důstojnému odpočinku.
před 56 mminutami

Čeští hasiči odletěli pomáhat do zaplavených oblastí Texasu

Do amerického Texasu odcestovalo šestnáct českých hasičů z USAR týmu, kteří budou v místech zasažených ničivými povodněmi pomáhat s pátráním po pohřešovaných lidech, informovala mluvčí hasičů Klára Ochmanová. Česká skupina je podle ní jediným zahraničním týmem, který v této souvislosti do Spojených států zamířil. Budou tam pět až sedm dní.
před 3 hhodinami

ČVUT bude rozvíjet technologie a produkty, které ulehčují život seniorům

Efektivněji zapojit technologie do péče o seniory a znevýhodněné – to je cílem evropského projektu, který čtyři roky povede pražské ČVUT. Reaguje i na nedostatek lidí v sociální péči a omezenou dostupnost služeb, díky nimž můžou lidé také v pokročilém věku zůstávat doma. V jeho rámci jde tak o sjednocení roztříštěných technologií a standardizaci výrobků, které se v sociální péči používají. Projekt reaguje na skutečnost, že podle Eurostatu bude v roce 2050 třetina obyvatel Evropské unie starších 65 let.
před 4 hhodinami

Rozvoj fotovoltaiky po letech růstu zpomalil

Rozvoj fotovoltaiky po několika letech růstu zpomaluje. Potvrzují to nová čísla Solární asociace, podle které se letos v prvním pololetí připojilo k síti 13 tisíc elektráren s výkonem 357 megawattů. Oproti loňsku je o čtvrtinu menší. Podle asociace ovšem přijde nárůst na podzim s účinností nového zákona.
před 6 hhodinami

Program pro sedmnáctileté řidiče pod dohledem se osvědčil

Řidičský průkaz už získalo víc než pětatřicet tisíc sedmnáctiletých. Jedenáct tisíc z nich od začátku roku a zájem podle ministerstva dopravy narůstá. Program, který umožňuje nezletilým řídit pod dohledem mentora, se osvědčil i podle policie, nehodu letos zavinilo jen osm takto mladých šoférů. Žadatele neodrazují ani ceny – nejvíce zaplatí v Praze, průměrná cena kurzu zde činí 25 400 korun. Naopak nejnižší jsou v Plzeňském kraji.
před 17 hhodinami

Turisté se navzdory válce vrací na západ Ukrajiny, úřady to nedoporučují

Rusko pokračuje v masivních útocích na Ukrajinu, výbuchy se ozývaly v Charkově, Moskva ovšem udeřila i na západě země. Donedávna přitom agresor cílil na východ a jih Ukrajiny, západ zůstával až na výjimky větších útoků ušetřen. Také proto se tam v minulých měsících začali vracet zahraniční turisté. České úřady to ale nadále nedoporučují. V Koločavě natáčel štáb ČT se zpravodajkou Darjou Stomatovou.
před 17 hhodinami
Načítání...