Ústavní soud dal zelenou soukromému Letišti Vodochody. Odmítl stížnost obcí

Ústavní soud (ÚS) zamítl stížnost celkem 17 obcí, které bojují proti rozšíření Letiště Vodochody. Podle soudu byla stížnost zjevně neopodstatněná. Informaci ČT zjistila z databáze ÚS. Hlavní investor projektu společnost Penta chce letiště změnit z podnikového na veřejné a konkurovat Letišti Václava Havla v boji o nízkonákladové dopravce. Obce v okolí se naopak bojí nadměrného hluku.

Letiště Vodochody
Zdroj: ČTK Autor: Vít Šimánek

„Ústavní soud posoudil obsah ústavní stížnosti a dospěl k závěru, že představuje zjevně neopodstatněný návrh,“ stojí v odůvodnění odmítnuté stížnosti.

„Ústavní soud v minulosti již také mnohokrát zdůraznil, že zásadně není oprávněn zasahovat do rozhodovací činnosti soudů, neboť není vrcholem jejich soustavy,“ vysvětluje se dále, proč nemůže přezkoumávat rozhodnutí soudů, ale pouze postup.

Obce mají strach z hluku a dopadu na podzemní vody

Obce proti rozšiřování letiště bojují, protože mají strach z nadměrného hluku a dopadu na podzemní vody. Už dříve si stěžovaly u Nejvyššího správního soudu (NSS), ten jim ale kasační stížnost v květnu 2016 odmítl. Stejně rozhodl NSS i vloni v březnu o kasační stížnosti ministerstva životního prostředí.

Společnost Penta, která je hlavním investorem projektu, vloni v srpnu potvrdila, že má na rozšíření platný posudek vlivu na životní prostředí.

Ten vydalo ministerstvo životního prostředí v roce 2013 a v následujících letech se pokoušelo vlastní stanovisko u soudů zvrátit. Důvodem byly i stížnosti starostů okolních obcí, kteří podali celkem 40 podnětů, a ministerstvo začalo v roce 2014 své původní stanovisko prověřovat.

Nakonec kladný posudek vlivu na životní prostředí zrušilo s tím, že obsahoval procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci. Tomu se bránilo letiště, které zrušení EIA napadlo u soudu a po sérii rozsudků nakonec uspělo.

Letiště Aera ve Vodochodech se na veřejné snaží přebudovat investiční skupina Penta, které v současnosti Aero patří. Ředitel společnosti Letiště Vodochody Martin Kačur se po rozhodnutí NSS ostře vymezil vůči ministerstvu.

„Ministerstvo životního prostředí, jak je vidět z jejich dosavadního postupu, ani nehodlá postupovat podle platných zákonů a dále nezákonně brání realizaci záměru Letiště Vodochoday,“ uvedl vloni v březnu.