Blíží se termín pro změnu zdravotní pojišťovny: Jak vybrat správně a nespálit se?

Už jen týden mají lidé na změnu zdravotní pojišťovny. Při posledním přestupním termínu získala nejvíce nových klientů největší zdravotní pojišťovna VZP, ke které přešlo téměř 2900. Naopak nejvíce jich odešlo od Oborové zdravotní pojišťovny, která ztratila přes 4300 klientů. Pokud lidé o změnu pojišťovny zažádají do konce září, stanou se jejím klienty od ledna příštího roku.

Video Události
video

Pojišťovnu je možné změnit do konce září

Zdravotní pojišťovny si nemohou vybírat, koho přijmou, a koho ne: „Zdravotní pojišťovna je povinná přijmout každého pojištěnce a nemůže žádným způsobem zkoumat, jestli je nemocný, nákladný, mladý či starý,“ zdůrazňuje expert na zdravotnické právo Ondřej Dostál.

Každý z téměř deseti a půl milionu pojištěnců může zdravotní pojišťovnu změnit jen jednou za rok. Na výběr má ze dvou termínů: pokud zažádá do 31. března, tak se stane klientem nové pojišťovny od července. Pokud požádá do konce září, přejde k nové pojišťovně od ledna.

Pojišťovny se samozřejmě snaží nalákat nové klienty na různé preventivní nebo bonusové programy, jako je třeba příspěvek na dentální hygienu nebo různá očkování. Loni takto pojišťovny vyplatily celkem 900 milionů.

Tato lákadla by ale při rozhodování lidí neměla hrát zásadní roli: Lidé by se v první řadě měli zajímat o síť lékařů a zdravotnických zařízení, se kterými má daná pojišťovna smlouvu. „Je samozřejmě hezké, když nabízejí něco navíc…to nejpodstatnější však je, jak naplňují ten základní nárok na zdravotní péči,“ upozorňuje Ondřej Dostál.

Pozor také na různé pouliční náborové akce, tam je totiž riziko, že vám „náborář“ podá nepřesné informace - často to bývají jen brigádníci. Navíc si na ulici člověk těžko ověří, zda mají všichni jeho lékaři s danou pojišťovnou uzavřenou smlouvu. Proto je lepší si poskytnuté informace doma v klidu prostudovat. Případné neuvážené rozhodnutí totiž nejde další rok změnit.   

Změna pojišťovny: Jak na to? 

Pokud už se lidé pro změnu pojišťovny rozhodnou, samotný postup není příliš složitý. Stačí se přihlásit k nové zdravotní pojišťovně a ta pak zařídí odhlášení od té stávající. Člověk ale musí dojít osobně na pobočku pojišťovny a tam vyplní evidenční list. S sebou musí mít občanský průkaz nebo cestovní pas. Osoby, za které platí pojištění stát (student, penzista) pak musí mít také příslušné potvrzení. O něco složitější postup čeká na OSVČ, které ještě dokládají přehled příjmů či zálohy na pojistném.  

Při změně pojišťovny je také nutné do osmi dnů zaslat starý průkaz pojištěnce, novou kartičku zasílá nově vybraná pojišťovna. Potom už není možné se u lékaře prokazovat starým průkazem, hrozí za to finanční postih.

O změně zdravotní pojišťovny by pak lidé měli při nejbližší návštěvě informovat každého svého lékaře. To samé platí také v případě zaměstnavatele, školy apod. Pokud by totiž bylo zdravotní pojištění placeno na špatný účet a při kontrole se na to přišlo, mohl by zaměstnavatel požadovat penále po zaměstnanci.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Šálek

Někdy může změna zdravotní pojišťovny překvapit, třeba jako loni Lukáše Vocáska. Kartička od nové pojišťovny mu přišla, aniž by se k přestupu sám rozhodl. „Jsem tohle prostě bral, jakože je to nějaká nabídka, která je předběžná - jako se posílají reklamní letáky,“ popisoval loni v září.

Později ale zjistil, že k přeregistraci bez jeho vědomí vážně došlo. Jak přesně, to mu nikdo nevysvětlil. V podobných případech by měli lidé co nejdřív požádat o zrušení přestupu.