Den bez aut připadá tradičně na 22. září. Letos je to pátek, tedy den, kdy se odjíždí na víkend a silnice bývají zejména odpoledne a v podvečer obzvláště ucpané. Den bez aut s sebou přináší výzvu, aby lidé zanechali auta doma a cestovali jinak.
Jak poukázala Dominika Pospíšilová z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí, je v současnosti v Česku téměř dvakrát více aut než v roce 1993 a jejich postávání v kolonách má velký vliv mimo jiné na peněženky řidičů, ale i státní kasu.
„Každého řidiče vyjde postávání v dopravních zácpách ročně bezmála na 19 tisíc korun. Předloni způsobilo čekání v kolonách české ekonomice ztráty ve výši 118 miliard korun,“ vyčíslila s odkazem na údaje Ústředního automotoklubu ČR a ČVUT.
Paradoxně ale může den bez aut způsobit, že v některých ulicích bude mnohem více vozidel než obvykle, protože jiné se uzavřou. Podle oficiálního webu Evropského týdne mobility se v Česku ke dni bez aut připojí šestnáct měst.
Praha: Pěší zóna na Smíchově
V Praze se promění jedna z rušných smíchovských ulic – Štefánikova – v pěší zónu. Auta jí nebudou moci projíždět od náměstí Kinských až po křižovatku Anděl (resp. náměstí 14. října, kde začíná stálá pěší zóna vedoucí k Andělu). Je to dobrá zpráva pro ty, kterým v minulých letech působily potíže uzavírky Národní třídy, ale smíchovští řidiči si budou muset hledat alternativní trasy.
Oficiální objízdná trasa povede ulicemi Elišky Peškové, Preslovou, V Botanice a Kartouzskou. Křižovatka Štefánikovy s Kartouzskou zůstane průjezdná, všechny ostatní ulice, které do Štefánikovy ústí, však nechá město zaslepit (a jednosměrné zobousměrnit, aby bylo možné vyjet). Znamená to, že například z ulice Viktora Huga bude nutné vyjíždět oklikou přes Drtinovu a Holečkovu.
Omezení neovlivní nejtužší ranní špičku, uzavírka pro auta začne ve Štěfánikově v 8 a skončí ve 20 hodin. V mezidobí naplánovali pořadatelé přednášky, diskuse, promítání filmu o městech, kde má zvlášť výrazné postavení cyklistika nebo vystoupení kapely městské policie.
Olomouc, Ostrava: Dnem aut k cyklojízdě
V dalších městech má den bez aut skromnější podobu. V Olomouci bude jeho těžištěm Horní náměstí, které však není tolik dopravně vytížené jako jedna z hlavních smíchovských ulic. Bude možné prohlédnout si na něm auta či autobus s elektrickým pohonem, vyzkoušet si elektrokola nebo si půjčit koloběžky. Olomoucký den bez aut vyvrcholí cyklojízdou, která začne v 15:30 u Arionovy kašny.
Cyklojízdu připravili také organizátoři ostravského týdne mobility. Začne v 17 hodin u Nové radnice a její účastníci zamíří k soutoku Odry s Ostravicí. Během odpoledne bude také fungovat poradna BESIPu na cyklostezce v Belském lese.
Řada dalších měst přichystala menší akce, jejich náplň bude podobná jako v Olomouci či Praze. Největší dopad na dopravu bude mít oslava dne bez aut ve Štětí, kde bude uzavřená část ulice Československé armády přiléhající k Novému náměstí.
MHD zdarma v sedmi městech
Některá města se připojí tak, že nebudou požadovat jízdenky v městské hromadné dopravě. Jsou mezi nimi i dvě krajská města a největší z nich je Ústí nad Labem. Druhým bude Zlín (spolu s Otrokovicemi). Jak poznamenal Pavel Nosálek z Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice, jízdenky nebudou potřeba, i když označovače na ně zůstanou spuštěné. „Z technických důvodů je nelze odstavit,“ uvedl.
Prostřednictvím MHD zdarma podpoří den bez aut také Opava. Tamními autobusy a trolejbusy však nebude možné jezdit zcela bez jízdenky. Jako alternativa k ní ale poslouží malý technický průkaz, se kterým bude možné cestovat v den bez aut MHD zdarma. Zcela bez omezení budou i čtyři další menší města.