Před třemi lety se loučily, nyní se oficiálně vracejí. České dráhy oznámily, že začnou znovu pravidelně vypravovat lokomotivu známou pod přezdívkou „Bardotka“ na trať z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Čerčan. Jako náhrady novějších strojů se sice na trati vyskytovaly často i po svém oficiálním konci, nyní by ale jeden opravený stroj měl opět jezdit každý víkend.
Se svými nejstaršími lokomotivami se ČD rozloučily, teď se vracejí
Dieselové lokomotivy známé jako „Bardotky“ – oficiálně řada 749 (dříve T478.1, popř. nákladní T478.2) – byly prvními výkonnými skříňovými motorovými lokomotivami, které se rozjely po československých kolejích a například na trati z Prahy do Děčína nastal ruku v ruce s jejich příchodem konec provozu parních lokomotiv. V posledních letech pravidelného provozu jezdily už jenom na trati zvané Posázavský pacifik mezi Prahou a Čerčany a v prosinci 2013 vyhlásily dráhy konec jejich pravidelného provozu.
„Bardotky“ se sice i v dalších letech často objevovaly jako náhrada za novější stroje, ale zdálo se, že to mají spočítané – dráhy je prodávaly jiným dopravcům či posílaly do muzea. Jedna z nich ale prošla opravou. Podle Miroslava Kupce z představenstva ČD se na ní podíleli zaměstnanci vršovického a libeňského depa i nadšenci ve svém volném čase. „Nyní se podaří vrátit tuto pro turisty a železniční nadšence unikátní lokomotivu do pravidelného provozu s víkendovými výletními vlaky v Posázaví,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Lokomotiva, která by měla jezdit vždy v sobotu a neděli před půl desátou dopoledne z Prahy a po půl čtvrté odpoledne z Čerčan, připomene svým barevným schématem provoz „Bardotek“ na Vysočině. Na rozdíl od tradiční pražské kombinace červené a šedé barvy totiž dostala kombinaci modré, červené a béžové, v jaké bývaly k vidění stroje z jihlavského depa. „Pokud nedojde k nějaké zásadnější technické závadě, kterou vzhledem ke stáří lokomotiv nemůžeme dopředu vyloučit, budeme se snažit, aby jezdila podle jízdního řádu vždy pravidelně každý víkend,“ ujistil Miroslav Kupec.
Z mezistátních expresů na lokálku
Jako první skříňové dieselové lokomotivy byly „Bardotky“ předurčeny k tomu, aby z hlavních neelektrizovaných tratí vytlačily parní lokomotivy. Nakonec se to podařilo až jejich nástupcům známým jako „Brejlovci“, nicméně i stroje řady T478.1 odvedly významnou práci. V letech 1964 až 1971 jich vzniklo přes dvě stě, jezdily s osobními i nákladními vlaky a významnou roli hrály i v provozu mezistátních expresů. Na počátku jeho provozu v 70. letech krátce jezdily například s expresem Praha–Mnichov, převzaly také roli velkých parních lokomotiv v rychlíkové vozbě mezi Prahou a Děčínem. Ještě na sklonku minulého století spočíval na jejich bedrech přeshraniční rychlíkový provoz mezi Českými Budějovicemi a rakouským Summerau a později ještě jezdily s rychlíky z Budějovic do Gmündu.
Než byl jejich provoz omezen na víkendové vlaky na Posázavském pacifiku, vozily ještě rychlíky ze Zábřehu do Jeseníku či osobní vlaky Olomouc–Šumperk přes Šternberk.
Dráhy vracejí „Bardotku“ číslo 121 do pravidelného provozu v době, kdy mají už jen čtyři exempláře tohoto typu z 230 vyrobených, dalších pět má jejich dceřiná firma ČD Cargo. Několik dalších „Bardotek“ mají soukromí dopravci. Zakoupením lokomotivy ověřovací série, která ještě loni často jezdila s víkendovým vlakem do horního Posázaví, se letos pochlubil dopravce KŽC, který již má dvě další lokomotivy téhož typu a vypravuje je na svůj sezonní vlak Praha–Rakovník.
Několik další „Bardotek“ zůstává v provozu díky nákladním dopravcům. Jedna z nich se pravidelně pohybuje na vlečce do západočeské Kyselky, další jezdí v čele nákladních vlaků společnosti IDS Cargo. Její „Bardotky“ bývaly k vidění i v čele osobních vlaků RegioJetu, které loni jezdily do slovenského Zvolena, a také na náhradních soupravách, které tentýž dopravce posílal z Bratislavy do Komárna.