Řízení letového provozu hledá nové dispečery

Profese letového dispečera? Jedna z psychicky nejnáročnějších (zdroj: ČT24)

Řízení letového provozu potřebuje nové dispečery. Posiluje tým, který den co den zodpovídá za desítky tisíc pasažérů nad Českem. Ve vzduchu je totiž čím dál tím rušněji. Jen v uplynulém roce využilo tuzemský vzdušný prostor ke svým cestám asi 130 milionů lidí.

„ V roce 2016 naši zaměstnanci odřídili rekordních 830 tisíc pohybů ve vzdušném prostoru České republiky. I v letošním roce očekáváme další nárůst a s ohledem na tento vývoj potřebujeme další dispečery,“ vysvětluje Richard Klíma, mluvčí Řízení letového provozu.

Podle Martina Sládka, vedoucího instruktora řízení, se do každého výběrového řízení přihlásí cca 400 uchazečů. Potřebná je maturita, psychická odolnost, perfektní angličtina a hlavně rychlé rozhodování. Do samotného kurzu se pak dostane pouze kolem patnácti adeptů.

Za velkou zodpovědnost výrazně nadstandardní plat

Jedním z nich je i Jan Kotrč. „Baví mě být zodpovědný za svoje rozhodnutí a to se tady uplatňuje v podstatě každý den,“ říká. Jeho výcvik na řídícího letového provozu potrvá dva roky. Uspěje-li v něm, budou na jeho úsudku záviset tisíce životů lidí v letadlech. „Člověk si to v tu chvíli neuvědomuje, možná na začátku výcviku, tam je nervózní,“ dodává Kotrč.

Profese řídícího letového provozu patří skutečně mezi ty psychicky nejnáročnější a tomu odpovídá i plat a benefity. Zkušený dispečer má až 200 tisíc měsíčně.