Povinná maturita z matematiky bude na středních odborných školách od roku 2022, tedy tak, jak od počátku zamýšlelo ministerstvo školství. Návrh ministryně Kateřiny Valachové (ČSSD) schválila vláda navzdory nesouhlasu ředitelů gymnázií. Výjimku pro zemědělské školy neprosadil ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL), maturovat z matematiky se tak nebude pouze na uměleckých, zdravotnických a sociálních oborech.
Povinná maturita z matematiky: V roce 2021 ji otestují gymnázia, o rok později ostatní
Vláda před rozhodováním o tom, kdy se na středních odborných školách začne povinně maturovat z matematiky, vyslechla dva požadavky – maturitu uspíšit a naopak ji nezavádět pro více oborů, než ministerstvo zamýšlelo. Neuspěl nakonec nikdo.
Proti tomu, aby na odborných školách začala být maturita z matematiky povinná od školního roku 2021/2022, zatímco na gymnáziích a lyceích o rok dříve, protestovali ředitelé gymnázií.
„Studenti všech ostatních středních škol – technických, strojírenských, stavebnických – nebudou maturovat z matematiky a budou mít pouze povinné dva maturitní předměty. Budou mít lehčí přípravu k maturitní zkoušce,“ poukázala ředitelka pražského Gymnázia Budějovická Zdeňka Bednářová.
Ministryně školství Kateřina Valachová však upozornila, že o postupném zavádění povinné maturity se dlouho diskutovalo. „Jak dnes materiál prošel, představoval kompromis mezi jednotlivými odbornými školskými asociacemi. Myslím si, že je udržitelný,“ podotkla.
Předseda Unie školských asociací (CZESHA) Jiří Zajíček by uvítal, kdyby byl začátek jednotný – s ohledem na odborné školy až v roce 2022. „Některé obory, které jsou v tom zahrnuty, nyní nemají dostatečnou hodinovou dotaci. Musejí se na to připravit,“ upozornil.
Výjimka pro zemědělské školy nebude
Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) chtěl, aby se maturita z matematiky nezaváděla na zemědělských středních odborných školách, čím by se rozšířil seznam výjimek obsahující umělecké, zdravotnické a sociální obory.
Valachová svého vládního kolegu za takový návrh ostře kritizovala. Připomněla, že se o rozvrhu zavádění povinné maturity hovoří tři roky. „Jasně se řeklo poslancům, jaký má být náběh maturity z matematiky, jasně se řeklo, jaké obory tam nebudou,“ uvedla.
Po hlasování vlády Jurečka uvedl, že neuspěl o jediný hlas. S variantou, kterou prosadila ministryně Valachová, však šéf zemědělského resortu nesouhlasí. „Tento návrh není domyšlen a je špatný,“ uvedl. Naopak podle Kateřiny Valachové byl špatný Jurečkův návrh. „Představte si, že například agropodnikání jako zemědělský obor by maturitu z matematiky nemělo, a naopak ekonomika jako ekonomický obor by ji měla,“ srovnala.
Nepomůže-li Senát, obrátí se ředitelé na Ústavní soud
Že je Valachové návrh špatný, si ale myslí kromě Jurečky i ředitelé gymnázií a lyceí, na jejichž podporu vystoupil před rozhodujícím jednáním vlády také předseda opoziční ODS a bývalý ministr školství Petr Fiala. Ten doporučoval, aby se i na gymnáziích z matematiky povinně maturovalo až od roku 2022. „Ušetřili bychom si problémy, které teď zjevně máme. Jestli ta maturita má být garantována a organizována státem, tak má smysl, jen když bude celoplošná,“ řekl.
Asociace ředitelů gymnázií již avizovala, že se se schváleným rozvrhem zahájení povinných maturit z matematiky nesmíří. Senátor za TOP 09 a STAN a ředitel pražského Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička chce využít svého politického postavení a prosadit novelu školského zákona, která by začátek sjednotila. Senát bude o zákonu jednat kvůli návrhu, který se týká financování škol. Ministryně případnou změnu označila za „pokus nabourávat změny financování škol v Senátu přílepkem“.
Ředitelé mají ještě jeden záložní plán, pokud by iniciativa senátora Růžičky neuspěla. V takovém případě by podali ústavní stížnost. Že by měli naději na úspěch, si však ministryně školství nemyslí.
- Katalog požadavků společné části maturitní zkoušky z matematiky vypracovaný ministerstvem školství stanovuje pět základních okruhů, které musí maturant zvládnout. Vedle znalosti matematický pojmů a dovedností je to matematické modelování a také schopnost vymezit a řešit problém. Student musí rovněž rozumět matematickému textu a osvojit si práci s informacemi.
- Další část požadavků pro povinnou zkoušku z matematiky obsahuje požadavky na konkrétní vědomosti a dovednosti z jednotlivých tematických okruhů. Těmi jsou například aritmetické operace s přirozenými čísly, schopnost rozlišit prvočíslo a číslo složené nebo rozložit přirozené číslo na prvočinitele.
- Dále maturitní zkouška z matematiky od studentů vyžaduje zvládnout algebraické výrazy, provádět operace s lomenými výrazy, sestavovat, číst a řešit rovnice. Také užít různá zadání funkce a používat s porozuměním pojmy definiční obor, obor hodnot, argument funkce, hodnota funkce, graf funkce včetně jeho názvu.
- Maturanti musí zvládnout také základy statistiky. Měli by znát pojmy jako statistický soubor, rozsah souboru, statistická jednotka, kvalitativní i kvantitativní statistický znak, stejně jako hodnota znaku. Dále musí umět vyhledat a vyhodnotit statistická data v grafech a tabulkách.