Havířov má šedesát let. Mohl to být také Gottwaldův Horníkov

Přesně před šedesáti lety získal Havířov městská práva. Stal se nejmladším městem v Československu. Když byla roku 1956 vypsána soutěž o název nového města, mezi návrhy byly Stalin, Gottwaldův Horníkov, Zápotockýgrad nebo Čestprácov. Nakonec zvítězil Havířov, protože pro havíře pracující v okolních dolech komunisté město na zelené louce postavili.

Horníci s rodinami se do Havířova jen hrnuli. Podle plánu jich tam mělo bydlet padesát pět tisíc. „Narodil jsem se ve Vsetíně. Do Havířova jsme se přestěhovali v roce 1956. Otec byl horník v Karviné,“ říká obyvatel města Josef Talaš.

Horníci a jejich rodiny byli z bytů nadšeni

Havířov se mu líbí a líbil se i jeho rodičům, i když tehdy to bylo ještě staveniště plné bláta a stavebního ruchu, a stromy, na které jsou dnes jeho obyvatelé velmi pyšní, ještě nebyly zasazené.

„Když jsem tehdy vystupoval z auta, zarazilo mě všudypřítomné bláto. Asfaltové cesty ještě nebyly hotové. Do školy se chodilo v gumácích nebo galoších. Rodiče ale byli nadšeni. Měli jsme dvoupokojový byt. Bylo tam teplo,“ vzpomíná Talaš.

Reportáž: Šedesátiny nejmladšího města republiky

Podle Josefa Pleskota to měli architekti, kteří město navrhovali, zřejmě dost těžké. „Museli jistě překonávat bariéry ideologického charakteru. Sloužili něčemu, čemu možná nevěřili. Museli se přizpůsobit sjednocenému projektování,“ říká architekt.

Havířovská sorela obstála v čase

Zvolený urbanistický koncept v duchu socialistického realismu, který tehdejší budovatelé uplatnili také například v Ostravě-Porubě, však v čase obstál. Oceňují ho architekti i památkáři. Jádro města, kterému dominuje kilometr a půl dlouhá i velkoryse široká Hlavní třída, je od roku 1992 chráněnou památkovou zónou.

Vedení města, které v současné době tvoří neobvyklá koalice komunistů a hnutí ANO, se k domům ve stylu sorela nechová macešky. Postupně se opravují. „Musím uznat, že se opravy provádí dobře a citlivě,“ chválí rekonstrukce historik architektury Martin Strakoš.

Nejznámější budovou Havířova je však nádražní hala z šedesátých let, kterou mnozí architekti označují za jednu z nejkvalitnějších dochovaných ukázek bruselského stylu. Známá po celé republice je hlavně díky usilovnému boji tamních mladých architektů proti plánu města a Českých drah ji zbourat.

Primátor: Jediné, co nám chybí, jsou pracovní místa

I když ministerstvo kultury nádraží opakovaně odmítlo zařadit mezi chráněné kulturní památky, stále je to významná, i když chátrající brána města. Lidé však z Havířova v posledních letech spíše odjíždějí, hlavně mladí. Ještě na začátku devadesátých let tam žilo devadesát tisíc obyvatel, teď jich je sedmdesát pět tisíc. Populace stárne, z někdejších horníků jsou důchodci. Průměrný věk je čtyřicet tři let.

„Havířov je dobře postavený. Nic nám tady nechybí. Potřebujeme jen zvednout zaměstnanost. A to je i apel na naši vládu,“ říká primátor Havířova z KSČM Daniel Pawlas. Skomírající těžba černého uhlí, kvůli které Havířov vznikl, to už nezachrání.

8 minut
Josef Pleskot: Havířov má budoucnost
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
06:42Aktualizovánopřed 54 mminutami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 1 hhodinou

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 2 hhodinami

Sjezd SOCDEM určí další směřování strany

Sociální demokracie (SOCDEM) si na sobotním sjezdu po neúspěšné kandidatuře na listinách hnutí Stačilo! zvolí své další směřování. Bývalá vládní strana, která chybí podruhé v řadě ve sněmovně, bude vybírat nástupce předsedkyně Jany Maláčové. Její nejužší tým po říjnových volbách oznámil, že k termínu sjezdu skončí. Důležitým tématem bude i finanční situace strany. Sjezd se koná online formou, zúčastnit by se ho mohlo zhruba 160 delegátů. Směřování strany bude na sjezdu řešit i KSČM.
před 3 hhodinami

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 11 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 11 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...