Dráhy přišly o pendolino. Na jak dlouho?

Praha – Středeční nehoda ve Studénce stála tři lidské životy, zdraví několika další lidí, ale také ranila chloubu Českých drah – flotilu jednotek zn. Pendolino. Ještě na počátku týdne byla sedmičlenná, nyní však je vlaků pouze šest, navíc jednotky postupně odcházejí na modernizaci. Zda je ztráta jednoho pendolina trvalá, dráhy ještě nevědí. I tak ale oprava potrvá dlouho. To se již projevilo v provozu.

Pendolino Praha – Košice a zpět bylo u Českých drah tahákem letošní zimy. Státem vlastněný dopravce jeho zavedením reagoval na tah konkurentů, kteří mezi Prahou a Košicemi vycítili lákavou příležitost. Pro příští rok dokonce dráhy plánovaly ke košickému pendolinu přidat tradiční název vlaku Košičan. Po nehodě ve Studénce však dráhy o svůj žolík přišly. Od čtvrtka vozí cestující do Košic klasická souprava. „Stávající opatření s náhradní soupravou bude do konce srpna,“ upřesnil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Cestování v nedávno modernizovaných vagonech má ale některé výhody: Část cestujících může ocenit, že mají na výběr mezi jízdou v kupé či velkoprostorovém voze, rychlá lokomotiva navíc druhý den provozu stíhala jízdní doby připravené pro naklápěcí techniku. Přesto jde pro dráhy o problém vzhledem k tomu, jak si na košickém pendolinu základaly a dodnes na ně lze spatřit řadu reklam. V klasických vagonech například ale není připojení na internet. Cestující proto v případě, kdy nepojedou na zmíněné trase pendolinem, zaplatí levnější jízdenku bez přirážky, kterou by zaplatili právě za pendolino.

Náhradní souprava
Zdroj: ČT24

Šest a jedna záložní? Nyní jen pět bez zálohy

Naklápěcích jednotek sice dráhy kdysi objednaly deset, odebraly jich ale pouze sedm. V provozu jich je denně šest, sedmá by měla být záložní. Vzhledem k nehodě a modernizaci, kterou mají projít všechny soupravy, ale v nejbližší době mohou ČD počítat pouze s pěti. Šestá souprava se vrátí z dílen koncem prázdnin, kdy by měla přestat jezdit náhradní souprava. Obdobnými úpravami ale mají projít všechna pendolina.

Zda by tedy jako další mohla přijít na řadu jednotka číslo 003, která bourala ve Studénce, dráhy ještě nevědí. Prohlídka, která určí, zda je možné poničený čelní vůz opravit, proběhne v příštím týdnu. Zástupci drah se zatím vyjadřovali neurčitě, celkově z nich ale byly cítit chmury. Pokud se obavy potvrdí a v případě čelního vozu se naplní pohádka Pavla Naumana, ve které mašinka „byla tak rozbitá, že už ji nikdo nemohl opravit“, naskytne se otázka, co dál. Náhradní vozidlo výrobce dodá jen sotva – české pendolino patřilo k minulé generaci, kterou Alstom již nevyrábí. Spíše do říše fantazie potom spadají úvahy o odkoupení obdobného vlaku ze zahraničí, ačkoli například Švýcarské spolkové dráhy nyní vícesystémová pendolina druhé generace vyřazují.

Švýcarské pendolino
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Stačí pojistka? Zatím nikdo neví

Poté také nastane otázka, kdo vše zaplatí. Podle Petra Šťáhlavského jednání teprve začnou. Podle prvních odhadů je škoda na vlaku asi 150milionová. „Pravděpodobně by měla být hrazena z povinného ručení viníka. Ještě čekáme na definitivní potvrzení viny,“ uvedl Jiří Civka z pojišťovny Generali, která zastupuje svého polského partnera, u kterého byl pojištěn kamion. Zásadní otázka je, zda pojistka postačuje – limity se totiž obvykle pohybují okolo 50 milionů korun. Majitel polské dopravní společnosti MAWI Arkadiusz Witek sdělil, že pojistné limity nezná.

UDÁLOSTI: Řidič kamionu je ve vazbě, pendolino čeká na prohlídku (zdroj: ČT24)